محمدجواد ظريف روز پنج‌شنبه ۱۵ اسفندماه (هفتم مارس) به جاکارتا رفت تا آمادگی خود را برای مذاکره درباره خط مشی دولت استراليا در قبال پناهجويان اعلام کند. در پی کشته شدن يک پناهجوی ايرانی در جزيره مانوس، ايران و اندونزی آماده مذاکره درباره مسايل پناهجويان ايرانی و رفتار دولت استراليا با اين پناهجويان هستند.

mb_wide_PNG_20130816191714310708-620x349
اردوگاه پاپوآ گینه‌نو توسط دولت استرالیا اداره می‌شود و ساکنان آن اغلب از کشور‌های خاورمیانه هستند.

چندی پيش خبر کشته‌شدن رضا بياتی، پناهجوی ۲۳ ساله ايرانی، در جريان شورش پناهجويان در اردوگاه پاپوآ گينه نو منتشر شد. اين اتفاق در حالی رخ داد که پيش از آن خبرهايی از وضعيت نامناسب پناهجويان ايرانی در اردوگاه‌های استراليايی منتشر شده بود.

استراليا از اسکان پناهجويانی که با قايق تلاش به ورود به اين کشور دارند اجتناب می‌کند، که اين امر موجب خشم پناهجويان و عدم اطمينان آنان درباره آينده می‌شود.

در پی کشته شدن رضا بياتی، خبرگزاری استراليايی (the Australian) گزارش داد که ۱۷ پناهجوی ديگر درخواست بازگشت به ايران را مطرح کرده‌اند که ۱۱ تن از آنان ايرانی بوده‌اند.

به گزارش گاردين، وزير امور خارجه ايران، محمد جواد ظريف که در روز پنج‌شنبه وارد جاکارتا شد، تصريح کرد که موضوع پناهجويان در برنامه گفت‌وگوهای دو طرف قرار دارد.

ظريف بدون اشاره به دلايل خروج ايرانی‌ها از کشورشان و تقاضای پناهندگی از ديگر کشورها، به خبرنگاران گفت: “زندگی اتباع ما برايمان مهم است و ما در واقع بيانيه‌ای عليه رفتار استراليا در قبال اتباع ايرانی صادر خواهيم کرد”.

ظريف اين سخنان را در يک کنفرانس مطبوعاتی همراه با وزير امور خارجه اندونزی مطرح کرد، اما مقام اندونزيايی از پاسخ به سئوالات درباره اين گفت‌وگو‌ها پرهيز کرد.