غرب روسیه را از دخالت نظامی در کریمه برحذر داشته است. ارتش اوکراین دستور آماده باش‌ گرفته اما اوکراینی‌ها به حمایت جامعه جهانی چشم دوخته‌‌اند. شورای امنیت اوضاع کریمه را در نشستی کوتاه بررسی کرد.

اوکراین
سربازان روس در روز شنبه اول مارس در نزدیکی سواستوپول

نشست شورای امنیت در باره اوضاع اوکراین کوتاه بود. یوری سرگئی‌یف، نماینده اوکراین در سازمان ملل خواستار آن شد که “تهاجم آشکار” روسیه و دخالت سربازان روسی در کشورش به کمک غرب خاتمه داده شود. او گفت، حتی یک ثانیه تاخیر در پیشگیری از خونریزی زیاد خواهد بود.

در مقابل این اظهارات، ویتالی چورکین، نماینده روسیه تاکید کرد که مسببان چنین بحرانی در کی‌یف نشسته‌اند. او به توافق امضاشده بین ویکتور یانوکوویچ و مخالفان دولتی اشاره کرد که از سوی اپوزیسیون به صورت یک‌جانبه نقض شد و شرایطی را پیش آورد که یانوکوویچ  مجبور شد اوکراین را ترک کند.

آمریکا در این جلسه، خواستار توقف مداخله روسیه در اوکراین شد. سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل گفت: «اقدام روسیه در اوکراین به معنای نادیده گرفتن حق حاکمیت این کشور و تهدیدی برای صلح است.

پیشنهاد نماینده دولت انتقالی اوکراین برای حضور نمایندگان و ناظران بین‌المللی در این کشور با استقبال آمریکا و بریتانیا و فرانسه روبرو شد.  سامانتا پاور گفت  اعضای سازمان همکاری و امنیت اروپا ناظرانی را برای بررسی اوضاع به اوکراین اعزام کنند. اما روسیه با این پیشنهاد به مثابه “میانجی‌گری تحمیلی” مخالفت کرد.

واکنش اروپا و آمریکا به بحران کریمه

کاترین اشتون، دبیرکل ناتو و وزیران خارجه اتحادیه اروپا از روسیه خواسته‌اند به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد. اشتون از پوتین خواست سربازان اعزامی به شبه‌جزیره کریمه را بازگرداند و در جستجوی راهی مسالمت‌جویانه برای بحران کنونی برآید.

باراک اوباما اعضای ستاد امنیت ملی ایالات متحده را برای مشورت در باره اوضاع اوکراین و کریمه به شرکت در یک نشست فراخوانده است. ولادیمیر پوتین  در صحبت تلفنی با اوباما تاکید کرده که اقدام روسیه، دفاع از منافع خود در شرق اوکراین و شبه‌جزیره کریمه است. کاخ سفید جزییات گفتگوی طولانی و ۹۰ دقیقه‌ای پوتین و اوباما را منتشر کرده است.

بان‌ کی‌‌مون، دبیرکل سازمان ملل هم خواهان بازگشت هرچه زودتر آرامش و دیالوگ طرفین برای مهار تنش در اوکراین شد.

دبیرکل ناتو بار دیگر از روسیه خواسته تا خویشتندار باشد. آندرس فوگ راسموسن، مسکو را از نقض حق حاکمیت اوکراین برحذر داشته و گفته است: «وضعیت در کریمه باید به جای تنش‌آفرینی به سمت تنش‌زدایی پیش رود.»

«تقاضا از آمریکا برای نجات اوکراین»

دولت موقت اوکراین اعلام کرده که حدود ۶۰۰۰ سرباز روس در سیمفروپل  و سواستوپل در کریمه حضور دارند. الکساندر تورچنیف، رئیس جمهور موقت اوکراین با صدور دستور آماده‌باش به ارتش اوکراین، گفته که روسیه برای این “اقدام مهاجمانه” خود هیچ بهانه‌ای ندارد و همه مدعیات در باره خطرات احتمالی علیه شهروندان روس یا اوکراینی‌های روس‌ زبان کاذب هستند.

اوکراین - استمداد از آمریکا
استمداد گروهی از شهروندان اوکراین از سفارت امریکا برای نجات کشورشان

او در عین حال پیامی آشتی‌جویانه به مسکو فرستاد و گفت: «ما حافظ جان همه شهروندان کشور اعم از اوکراینی‌زبان‌ یا روس‌زبان‌ هستیم.» تورچینف تاکید کرد که مداخله نظامی به منزله جنگ و پایان هر نوع مناسبات خواهد بود.

به موازات این سخنان،  ویتالی کلیچکو، قهرمان سابق مشت‌زنی جهان و یکی از رهبران اپوزیسیون اوکراین، از جامعه جهانی برای دفاع از کشورش در برابر روسیه کمک خواسته و عنوان کرده که ارتش اوکراین به دلیل مشکلات مالی عملا وجود ندارد. یولیا تیموشنکو هم از شورای امنیت خواسته که به کمک اوکراین بشتابد.

وزیر خارجه موقت اوکراین از ناتو برای حمایت از کشورش تقاضای کمک کرده است. او شامگاه شنبه در کی‌یف گفت: «می‌خواهیم همه امکانات بررسی شود تا بتوانیم از حق حاکمیت و مردم اوکراین و تاسیسات اتمی این کشور حراست کنیم.»

این همه در حالی است که شامگاه شنبه گروهی از جوانان کی‌یف در برابر سفارت آمریکا تجمع کرده و از این کشور خواستند که به نجات اوکراین بشتابد. آنها شعارمی‌دادند:” آمریکا به داد ما برس!”

از سوی دیگر قرار است بعد از ظهر روز یکشنبه (۲ مارس/۱۱ اسفند) تجمعی در میدان پوشکین مسکو به نفع دخالت روسیه در کریمه و تصمیم دوما برگزار شود. هم‌زمان کارزاری ضد جنگ در شبکه‌های اجتماعی روسیه در حال شکل‌گرفتن است.