در کنفرانسی دو روزه در لندن و با شرکت کارشناسان ایرانی و بین‌المللی، نماینده سازمان ملل متحد در ایران و مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مسايل زیست محیطی ایران از آلودگی هوا و مدیریت آب تا حیات وحش مورد بررسی قرار گرفت.

حاضران در این کنفرانس دو روزه به بررسی بحران آب، آلودگی هوا، حیات وحش و تنوع زیستی در ایران پرداختند.

شرکت‌کنندگان در پایان بر لزوم گسترش آموزش‌های زیست محیطی، بالابردن آگاهی‌های عمومی و ارتباط موثرتر میان متخصصان ایرانی و بین‌المللی تاکید کردند و از تحریم‌‌های اقتصادی علیه ایران نیز به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده بحران محیط زیست نام بردند. این نشست در روزهای ۲۸ و ۲۹ دی ماه  برابر با ۱۸ و ۱۹ فوریه و توسط «بنیاد میراث ایران» با همکاری چند نهاد دیگر از جمله موسسه حیات وحش ایران، بنیاد حیات وحش میراث پارسیان، بنیاد سودآور، موسسه بین‌المللی محیط زیست و توسعه، موسسه خاورمیانه لندن (LMEI)، وانتشارات آی.بی. تائوریس برگزار شد.

حفاظت از محیط زیست: بیم‌ها و امیدها

در روز نخست این کنفرانس که در آمفی تئاتر انجمن سلطنتی جغرافیا در لندن برگزار شد، جان کورتیس، باستان‌شناس مشهور و مدیرعامل جدید بنیاد میراث ایران، در سخنرانی افتتاحیه، بحران زیست محیطی را تهدیدی برای انسان و حتا میراث فرهنگی دانست و از تخریب آثار باستانی بر اثر باران‌های اسیدی و عوامل دیگر سخن گفت. فاطمه سودآور، از حامیان برگزاری این کنفرانس نیز عوامل بحران زیست محیطی در ایران را ترکیبی از توسعه افسار گسیخته، غفلت از حفاظت محیط زیست و همچنین تحریم‌های بین‌المللی دانست.

Skandar Firooz
پیام ویدیویی اسکندر فیروز، نخستین رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، پیش از انقلاب

این نشست با نمایش پیام ویدیویی اسکندر فیروز، بنیان‌گذار و نخستین رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در دهه چهل خورشیدی ادامه یافت. آقای فیروز که سال‌ها تلاش‌های گسترده‌ای برای ارتقاء جایگاه حفاظت از محیط زیست در ایران داشته به جز تاسیس این سازمان و تهیه قوانین زیست محیطی، برگزاری کنفرانس جهانی رامسر را که منجر به تصویب کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب‌ها شد در کارنامه پربار خود دارد. او در پیام خود، ضمن تشریح سیر تحول سازمان حفاظت محیط زیست، از علاقه‌مند شدن روزافزون مردم به مسائل زیست محیطی به عنوان امیدی برای آینده نام برد.

بحران آب در ایران جدی است

حضور گری لوییس، هماهنگ کننده ارشد فعالیت‌های سازمان ملل در ایران به این کنفرانس وزن و اعتبار بیشتری بخشیده بود. او که از تهران به لندن آمده بود، پیش از این سفر بازدیدی از منطقه سیستان وبلوچستان و به ویژه دریاچه هامون داشت و در سخنرانی خود توانست ابعاد فاجعه‌آمیز خشکی این دریاچه در شرق ایران را به خوبی تصویر کند.

گری لوییس، هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل در ایران، از قول معصومه ابتکار به حاضران گفت که برای عبور از بحران زیست محیطی پیشنهادات خود را ارائه کنند.

هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل در ایران بحران‌های زیست محیطی را عامل به خطر انداختن امنیت جهانی و زندگی انسان‌ها دانست. او همچنین به وجود بحران آب در شهرهای بزرگ دیگر ایران مانند مشهد، اصفهان و اهواز نیز اشاره کرد. گری لوییس همچنین گفت حامل پیامی از معصومه ابتکار برای حاضران در این نشست است که از همه دلسوزان برای محیط زیست ایران خواسته تا برای عبور از وضعیت بحرانی پیشنهادها و راهکارهای خود را ارائه دهند.

بحران مدیریت آب در ایران در سخنان شرکت‌کنندگان دیگر از جمله دکتر کاوه مدنی از امپریال کالج لندن نیز تکرار شد. او چند عامل را باعث تشدید بحران آب در ایران دانست. به اعتقاد او رشد فراوان جمعیت، توسعه شهری، و همچنین مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی عوامل مهمی هستند که ایران را به سمت بحران آب سوق داده‌اند. به گفته او بیش از ۹۰ درصد از منابع آبی به مصرف کشاورزی می‌رسد. او حل بحران را در پرداختن به عوامل اصلی به وجود آوردنده بحران آب دانست و گفت مساله بحران آب تنها با کارهای مهندسی و احداث سد حل نمی‌شود بلکه نیاز به حضور تمام بخش‌های ذیفع، بالابردن آگاهی‌های عمومی، حضور سازمان‌های غیردولتی و کار در سطح اجتماع نیز دارد.

آلودگی‌هوا منشاء انسانی دارد

مساله بحرانی آلودگی هوا در تهران و کلانشهرهای بزرگ موضوع سخنرانی دکتر وحید حسینی، مدیرعامل جدید شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و استاد دانشگاه بود. او ضمن تفکیک میان آلودگی‌های ناشی از ریزگرد و گرد و غبار و آلودگی ناشی از وسایل نقلیه، آلودگی‌های نوع دوم را بسیار خطرناک‌تر و زیان‌آورتر برای انسان دانست. به گفته وحید حسینی، آلودگی ناشی از سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها حاوی ذرات بسیار ریزتری است که قابلیت نفوذ به دورن ریه و سپس گردش خون انسان را دارد و میزان آن‌‌ها در یک مترمکعب هوای تهران نیز بسیار بیشتر است.

tehran-hava
به گفته وحید حسینی آلودگی ناشی از خودروها از ریزگردها بسیار خطرناک‌تر است.

او راه مقابله با آلودگی هوای تهران را متوقف کردن آن در منشاء تولید آلودگی یعنی در خودروها دانست و بالابردن کیفیت سوخت و کیفیت خودروها را عامل موثری برای کاهش آلودگی هوا ذکر کرد. به گفته حسینی، تحریم‌ها تاثیری جدی در این روند داشته‌اند چون دسترسی ایران به تکنولو‌ژهای پایش کیفیت هوا و همچنین فن‌آوری‌ مربوط به کاتالیست‌های مختلف را محدود کرده است.

جایگاه جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست

دکتر محمد تقی فرور از موسسه توسعه پایدار و محیط زیست و همچنین کنسرسیوم جهانی قرق‌های بومی ICCA  نیز از دیگر شرکت‌کنندگان این کنفرانس از ایران بود که بر نقش جوامع محلی و به ویژه ایلات و عشایر در حفظ منابع طبیعی تاکید کرد. به گفته او دانش‌های بومی و سنتی در میان این جوامع به خوبی از عهده حفاظت از طبیعت و منابع آن در طول سده‌ها برآمده است. لاله دارایی نیز در سخنان خود از تجربه‌اش در حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی با استفاده از جوامع محلی سخن گفت و به مثال‌هایی در جزیره قشم اشاره کرد که چه طور با کمک مردم محلی حفاظت از لاک‌پشت‌ها و همچنین برنامه احیاء زیستگاه‌های مرجانی با موفقیت اجرا شده است. سخنران دیگر این کنفرانس استفان استروفسکی از انجمن حفاظت از حیات وحش بود که در حال حاضر در ایران به کار مشغول است. او در خصوص تنوع زیستی در ایران و پروژه‌های حفاظت از گونه‌های در معرض خطر سخن گفت.

در روز دوم این کنفرانس، شرکت‌کنندگان در پنل‌ها و کارگروه‌های مختلف به بحث  و گفتگوی رو در رو در مورد مسائل مختلفی مانند آب، آلودگی‌ هوا، منابع طبیعی و جنگل‌ها، تنوع زیستی و همچنین ارتقاء نقش جوامع محلی پرداختند و پیشنهادات خود را به برگزارکنندگان کنفرانس ارائه دادند. در این راهکارها بر ارتقاء مباحث آموزشی و ایجاد زمینه مساعد برای هماهنگی با گروه‌‌های زیست محیطی فعال در نقاط مختلف ایران تاکید شده است.

در همین زمینه:

صدای خشکی دریاچه هامون شنیده نشده است

افزایش مرگ و میر به دلیل آلودگی هوا در ایران

آژیر خطر برای انقراض پلنگ ایرانی

افزایش هشدارها نسبت به وضعیت محیط زیست