احمد جنتی  روز چهارشنبه (۱۱ دی‌/اول ژانویه) در جمع ناظران شورای نگهبان در شهر رشت، سخنانی در مورد “سران فتنه” و زمزمه آزادی رهنورد، موسوی و کروبی بیان کرده است.

موسوی کروبی

او هم‌‌صدا با دیگر چهره‌های نظامی و امنیتی،با آزادی موسوی و کروبی مخالفت کرده و می‌گوید «جرم سران فتنه هزاران بار از سارقان مسلح و متجاوزان به عنف سنگین‌تر است.»

جنتی مدعی شده که گروه‌های ضد نظام از جمله‌ کمونیست‌ها، بهایی‌ها و سوسیالیست‌ها که اسلام را قبول نداشتند، با “سران فتنه” همراه شدند و شعار جمهوری ایرانی را به جای جمهوری اسلامی سر دادند.

دبیر شورای نگهبان افزوده که موسوی ریگی در کفش داشت و به آمریکا خط می‌داد. او به طرح نام موسوی در سخنان اوباما اشاره کرده و یادآور شده که موسوی باید از چنین چیزی خجالت بکشد.

جنتی پیش‌تر در نماز جمعه، خواستار اعدام موسوی و کروبی شده بود.

سخنان جنتی چند روز پس ازسالگرد تظاهرات دولتی موسوم به “حماسه نهم دی” ادا می‌شوند که از سوی حامیان آیت‌الله خامنه‌ای  پاسخی به تظاهرات مردم علیه نتیجه انتخابات سال ۸۸ خوانده می‌شود.

سالگرد نهم دی و تجمع حامیان رهبر جمهوری اسلامی به پایان رسیده اما بسیاری از چهره‌های تندرو و اصولگرا با استفاده از این فرصت، حملات جدیدی را علیه معترضان نتیجه انتخابات سال ۸۸ و رهبران جنبش سبز شروع کرده‌اند.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم نیز گفته است که “فتنه ۸۸” یک کودتای بین‌المللی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی بود: «اما وقتی آمریکایی‌ها از اجرای این فتنه به نتیجه نرسیدند، نخستین قطعنامه تحریم علیه ایران را طراحی و تصویب کردند.»

پیش از این، احمد خاتمی، نماینده کرمان در مجلس خبرگان گفته بود که “فتنه‌گران” به انقلاب خیانت کرده‌اند ولی حالا طلبکار هم شده‌اند: « ما از طلب خود دست برداشتیم در حالی که آنها مجرم‌اند و مگر مجرم هم طلبکار می‌شود.»

علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران هم به مناسبت نهم دی، موسوی و کروبی را “عوامل دشمن” خوانده بود.

زیبا کلام
صادق زیباکلام

در این میان، صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی که در انتخابات یازدهم از حامیان حسن روحانی بود، نامه‌ای در انتقاد از سخنان رییس جمهور ایران به مناسبت نهم دی نوشته است.

زیباکلام تاکید کرده که اظهارات روحانی هرقدر برای رسانه‌های اصولگرا “دلنواز و دلخواه” بود، موجب دلسردی کسانی شد که به او رای داده‌اند.

زیباکلام خطاب به روحانی نوشته،  شما که خود را حقوقدان می‌دانید، بگویید که مفسد و یاغی و محارب و سایر اتهام‌ها به رهنورد و موسوی و کروبی از سوی کدام مرجع مستقل و صالح به اثبات رسیده است.

روحانی در جمع هیئت دولت در هشتم دی‌ماه، سخنانی در تجلیل از تظاهرات مدافعان حکومت علیه جنبش سبز ایراد کرد و اعتراضات را به بیگانگان نسبت داد.

زیباکلام در نامه خود به روحانی نوشته که “ناگزیر بودن” او  در همنوازی با سمفونی فتنه در نهم دی‌ماه را درک می‌کند اما انتظار دارد که پیگیر آزادی زندانیان سیاسی نیز باشد.