در روزهای پایانی کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ ایالات متحده، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تلاش‌های خود را در ایالت‌های سرنوشت‌ساز افزایش داده‌اند.

یکشنبه ۶ آبان / ۲۷ اکتبر در تجمعی در «مدیسن اسکوئر گاردن» نیویورک، دونالد ترامپ تلاش کرد تا هواداران خود را در این ایالتِ غالباً دموکرات به شور و هیجان بیندازد.

سخنرانان این رویداد با زبانی جنجالی و نژادپرستانه نامزد دموکرات، کامالا هریس و برخی گروه‌های اقلیتی را هدف قرار دادند. تونی هینچکلیف، کمدین مشهور، در سخنرانی خود گفت لاتین‌تباران «عاشق بچه درست کردن» هستند و پورتوریکو را، که جزو قلمروهای ایالات متحده است، «جزیره شناوری از زباله» خواند.

ریکی مارتین، خواننده مشهور پورتوریکویی، در اینستاگرام واکنش تندی به سخنان هینچکلیف نشان داد.

دیگر سخنرانان این تجمع که حدود ۲۰هزار نفر شرکت‌کننده داشت، رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، هالک هوگان، کشتی‌گیر حرفه‌ای سابق، و اریک و دان جونیور، پسران ترامپ بودند.

رودی جولیانی کامالا هریس را به «همدلی با تروریست‌ها» در جنگ اسرائیل و غزه متهم کرد.

سخنرانی ترامپ بر موضوع مهاجرت متمرکز بود. او وعده داد شهرهای پناهگاهی را ممنوع و از قوانین قدیمی برای اخراج «مهاجران دارای سوابق جنایی» استفاده کند. او همچنین به خانواده‌هایی که مسئولیت مراقبت از اعضای خانواده خود را دارند، وعده اعتبار مالیاتی داد تا به مشکلات مالی آنان کمک کند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که این رویداد خطوط اصلی انتقاد ترامپ از هریس و وابستگی او به دولت بایدن در زمینه اقتصاد و مهاجرت را نشان می‌داد؛ موضوعاتی که او معتقد است با دیدگاه رأی‌دهندگان ناراضی از وضعیت کنونی کشور همخوانی دارد.

ترامپ در بخشی از سخنرانی‌اش از حضار پرسید که آیا اکنون نسبت به چهار سال پیش وضعیت بهتری دارند یا نه، که حضار با صدای بلند پاسخ دادند: «نه». 

با وجود عملکرد بالای بازار سهام، رأی‌دهندگان نگران تورم و افزایش هزینه‌های زندگی هستند که ترامپ آن را به سیاست‌های هریس و بایدن نسبت می‌دهد.

این تجمع تلاش ترامپ برای جلب رأی‌دهندگان در ایالتی بود که از سال ۱۹۸۴ از جمهوری‌خواهان حمایت نکرده است. ترامپ همچنین ایالت همجوار پنسیلوانیا را هدف قرار داد که یک ایالت سرنوشت‌ساز است.

در همین حال، هریس با کارزارهای خود در فیلادلفیا و دیگر ایالت‌های کلیدی، بر پیام‌های وحدت و پیشرفت تمرکز کرد و با صراحت برنامه خود را با لحن تفرقه‌افکنانه ترامپ مقایسه کرد.

هریس پس از تجمع ۵ آبان / ۲۶ اکتبر در هوستون با همراهی بیانسه، خواننده آمریکایی، برنامه دارد چندین رویداد با هنرمندان مشهور برگزار کند تا رأی‌دهندگان را جذب و به فعالیت وادارد.

جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر در تجمع هریس و بیانسه در هوستون شرکت کردند و حدود ۲۰هزار نفر نیز در تجمع آتلانتا حضور داشتند. تیم او تجمع نیویورک ترامپ را تفرقه‌افکنانه توصیف کرد و هیلاری کلینتون آن را به تجمع طرفداران حزب نازی هیتلر در آلمان ۱۹۳۹ تشبیه کرد.

با تنها یک هفته تا روز انتخابات، هر دو نامزد همچنان برای نفوذ در ایالت‌های سرنوشت‌ساز تلاش می‌کنند و هریس قرار است تجمعات بیشتری در پنسیلوانیا، ویسکانسین و نوادا برگزار کند.

به گزارش رویترز، هریس که به‌تازگی از رویدادهای کارزارش در پنسیلوانیا بازگشته است، اکنون بر میشیگان تمرکز دارد و قرار است بر سرمایه‌گذاری دولتش در شغل‌های تولیدی تأکید کند، به ویژه از طریق قانون تراشه‌ها و علوم که ۳۲۵ میلیون دلار برای پروژه‌هایی مانند تأسیسات هملوک شرکت کورنینگ اختصاص داده است.

این قانون که از پشتیبانی دولت بایدن-هریس برخوردار است، از تولید داخلی حمایت می‌کند. بازدید هریس از میشیگان همچنین شامل بازدید از یک مرکز آموزشی اتحادیه و یک تجمع با فرماندار مینه‌سوتا، تیم والز، است که هدف آن جلب رأی‌دهندگان متمرکز بر اتحادیه و تولید است.

در همین حال، ترامپ بر جورجیا، دیگر ایالت سرنوشت‌ساز، تمرکز دارد و تلاش می‌کند با حضور در اجلاس «مشاوران ملی ایمان» و برگزاری یک تجمع، حمایت محافظه‌کاران مذهبی را جلب کند. او همچنان خود را به عنوان نامزد قوی‌تر اقتصادی معرفی می‌کند، که با وجود دستاوردهای دولت بایدن در رشد اشتغال و عملکرد بالای بازار سهام، با نگرانی‌های مربوط به تورم همخوانی دارد.

هر دو نامزد در تلاشند تا رأی‌دهندگان بلاتکلیف و مستقل را جذب کنند. هریس چشم‌انداز خود را با ترامپ مقایسه کرده و مدعی است که ترامپ بر «تلافی و انتقام» تمرکز دارد، در حالی که او خودش را متعهد به پرداختن به مسائل اقتصادی و چالش‌های مسکن کشور می‌داند. همان‌طور که هر دو برای به حرکت درآوردن پایگاه‌های خود تلاش می‌کنند، بر ارسال پیام‌های اقتصادی در ایالت‌هایی متمرکز شده‌اند که نتایج آنها احتمالاً در تعیین نتیجه انتخابات سرنوشت‌ساز خواهند بود.

Ad placeholder

اقتصاد حرف اول را می‌زند، اما کدام اقتصاد؟

نگرانی از تورم بخشی از رأی‌دهندگان را به سوی ترامپ رانده است. به نوشته رویترز، در ایالت میشیگان، افزایش هزینه‌های زندگی برخی رأی‌دهندگان مانند تاییشا بلک‌ول ۲۴ ساله را به فکر تغییر از حمایت از جو بایدن در سال ۲۰۲۰ به رأی دادن به دونالد ترامپ انداخته است.

بلک‌ول می‌گوید اگرچه شرایط شخصی‌اش با داشتن شغلی بهتر بهبود یافته است، اما اجاره خانه‌اش دو برابر شده و قیمت مواد غذایی به شدت افزایش یافته است؛ وضعیتی که بازتاب‌دهنده فشارهای اقتصادی گسترده‌ای است که بسیاری از آمریکایی‌ها با آن روبرو هستند.

باوجود دستاوردهای دولت بایدن، مانند رشد قوی اشتغال و نرخ پایین بیکاری، ۶۱ درصد از رأی‌دهندگان در ایالت‌های سرنوشت‌ساز معتقدند که اقتصاد در مسیر اشتباهی قرار دارد، و نگرانی‌های مربوط به هزینه‌های زندگی مانند اجاره و قیمت مواد غذایی به طور قابل‌توجهی بر تصمیم رأی‌دهندگان تأثیر می‌گذارد.

وعده‌های انتخاباتی ترامپ، از جمله اعمال تعرفه برای حمایت از شغل‌های ایالات متحده، با دغدغه‌های برخی از رأی‌دهندگان میشیگانی همخوانی دارد، هرچند برخی اقتصاددانان هشدار می‌دهند که تعرفه‌ها و سیاست‌های مهاجرتی پیشنهادی او ممکن است قیمت‌ها را بیشتر افزایش دهد.

در مقابل، هریس بر مقابله با گران‌فروشی و ارائه تخفیف‌های مالیاتی تمرکز کرده است،. این تفاوت در رویکردهای اقتصادی بر ترجیحات رأی‌دهندگان تأثیر می‌گذارد: نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که ترامپ در مسائل اقتصادی با ۴۶ درصد در برابر ۳۸ درصد از هریس پیشتاز است.

میشیگان یک ایالت مهم برای آرای نوسانی است. سرمایه‌گذاری دولت بایدن در زیرساخت‌ها اشتغال در این ایالت را افزایش داده است، اما نگرانی‌ها در مورد تورم، وضعیت صنعت خودروسازی محلی و تأثیر تغییر جهت به سمت خودروهای الکتریکی بر طبقه کارگر این بخش همچنان وجود دارد.

به گزارش رویترز، استیو بیلی، یک کارگر عضو اتحادیه، به دلیل افزایش دستمزدها در قراردادهای اتحادیه اخیر احساس می‌کنند که وضعیت مالی بهتری دارند، اما او به بی‌اشتیاقی بالای خود نسبت به هریس در مقایسه با دیگر چهره‌های دموکرات اعتراف می‌کند. رأی‌دهندگان مردد و دارای مشکلات اقتصادی در میشیگان ممکن است در نهایت تأثیر این ایالت در انتخابات پیش‌رو را تعیین کنند.

چشم‌داشت بازیگران مالی جهانی از انتخابات

با این‌همه، مسائل اقتصادی تماماً در احساس و نیازهای خود مردم آمریکا و طبقه کارگر آن خلاصه نمی‌شود، بلکه انتظارات سرمایه‌داران، نهادها و بازیگران اقتصادی بین‌المللی نیز در انتخابات ایالات متحده، به‌عنوان قدرت اقتصادی شماره یک دنیا، تأثیرگذار است.

نشست‌های سالانه صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بانک جهانی امسال به موضوعات جهانی مانند رشد پایین اقتصادی، بدهی بالا و درگیری‌های رو به افزایش پرداختند، اما حاضران عمدتاً نگران احتمال بازگشت ترامپ به قدرت بودند.

با افزایش محبوبیت ترامپ در برخی نظرسنجی‌ها در برابر نامزد دموکرات کامالا هریس، وزیران مالی، بانکداران مرکزی و اعضای جامعه مدنی از احتمال آنچه «اختلال‌های اقتصادی» احتمالی در نتیجه دولت ترامپ می‌خوانند، ابراز نگرانی کردند. این پیامدهای احتمالی شامل افزایش قابل‌توجه تعرفه‌ها، افزایش شدید بدهی و عقب‌نشینی از طرح‌های اقلیمی به نفع تولید سوخت‌های فسیلی است.

به گزارش رویترز، چهره‌های برجسته مالی نسبت به تعرفه وارداتی ۱۰ درصد جهانی و تعرفه ۶۰ درصد بر کالاهای چینی که ترامپ پیشنهاد کرده است ابراز نگرانی کردند؛ تعرفه‌هایی که به گفته منتقدان، احتمالاً زنجیره‌های تأمین جهانی را مختل کرده، اقدامات تلافی‌جویانه را به دنبال خواهد داشت و هزینه‌ها را در سراسر جهان افزایش خواهد داد.

وزیر دارایی آلمان، کریستیَن لیندنر، نسبت به نتایج مضر متقابل جنگ تجاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا هشدار داد.

همچنین کاهش‌های مالیاتی پیشنهادی ترامپ که می‌تواند در طی یک دهه حدود ۷,۵ تریلیون دلار به بدهی بیفزاید، به دلیل تأثیرات بالقوه بلندمدت آن بر توازن مالی ایالات متحده مورد انتقاد قرار گرفته است.

در مقابل، مقام‌های مالی جهانی رویکرد هریس را به‌عنوان ادامه‌دهنده رویکرد بایدن به همکاری چندجانبه، به ویژه در زمینه سیاست‌های آب‌وهوایی، مالیات شرکتی، کاهش بدهی دولتی آمریکا و اصلاحات توسعه‌ای می‌بینند، هرچند که هریس هم احتمالاً بدهی‌ها را افزایش می‌دهد اما در سطح کمتری نسبت به سیاست‌های پیشنهادی ترامپ.

بازارهای مالی هم‌اکنون به بهبود چشم‌انداز انتخاباتی ترامپ واکنش نشان داده‌اند و «معاملات ترامپی» در دارایی‌های مختلفی مانند سهام، بیت‌کوین و نوسانات ارز به وجود آمده است.

نمونه‌ای قابل‌توجه از این موضوع، بیشترین سطح افزایش ارزش ماهانه دلار در دو سال و نیم گذشته است که عمدتاً به انتظارات از پیروزی ترامپ نسبت داده می‌شود.

رئیس بانک مرکزی برزیل، روبرتو کامپوس نتو، به تأثیرات تورمی این شرط‌بندی‌های طرفدار ترامپ اشاره کرد، و با وجود این که طرح‌های مالی ترامپ و هریس دارای ریسک‌های تورمی هستند، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که مبارزه دولت بایدن با تورم عمدتاً با وجود ضعف‌های اقتصادی در چین و اروپا، موفقیت‌آمیز بوده است، اما تأکید کرد که باید به سطح بالای بدهی‌هایی که در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ انباشته شده است، رسیدگی شود.

بازارهای نوظهور نیز از تأثیر احتمالی ریاست‌جمهوری ترامپ بر کسری‌های ایالات متحده و نرخ‌های بهره بیم دارند، زیرا افزایش بدهی‌های ایالات متحده می‌تواند به نرخ‌های بهره بلندمدت بالاتر و دلار قوی‌تر منجر شود و شرایط تأمین مالی برای این کشورها را بدتر کند.

Ad placeholder

منازعات حقوقی در آستانه انتخابات

متحدان جمهوری‌خواه دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر در دادگاه‌های ایالت‌های کلیدی انتخابات با شکست‌های متعددی مواجه شده‌اند، چراکه دادگاه‌ها تغییرات دقیقه‌نودی قوانین انتخاباتی و حذف رأی‌دهندگان از فهرست‌ها را که از سوی حزب جمهوری‌خواه پیشنهاد شده بود، رد کردند.

این شکست‌ها می‌تواند باعث افزایش مشارکت رأی‌دهندگان و تسهیل شمارش و تأیید آرا در ایالت‌های مهم شود. به گزارش رویترز، در یکی از آخرین تصمیم‌ها، قاضی فدرال در ویرجینیا مانع حذف رأی‌دهندگانی شد که گفته می‌شود شهروندی خود را ثابت نکرده بودند، و به قوانین فدرال که حذف گسترده رأی‌دهندگان را در نزدیکی انتخابات ممنوع می‌کند، اشاره کرد.

اگرچه جمهوری‌خواهان برخی پیروزی‌ها مانند محدود کردن زمان شمارش آرای پستی در می‌سی‌سی‌پی داشته‌اند، اما شکست‌های قانونی آن‌ها در ایالت‌هایی مانند جورجیا نشان می‌دهد که دادگاه‌ها تمایل کمی به اعمال تغییرات لحظه آخری دارند، تغیيراتی که به گفته کارشناسان ممکن است دسترسی رأی‌دهندگان را محدود کند.

در جورجیا، قضات مانع شمارش دستی آرا شدند و تلاش‌ها برای حذف رأی‌دهندگان را محدود کردند و حکم دادند که این تغییرات با قوانین ایالتی مغایرت دارند.

رویترز به نقل از چند کارشناس حقوقی از جمله ریچارد هاسن، استاد حقوق در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس می‌نویسد که این پرونده‌ها ممکن است بیشتر به منظور تقویت ادعای تقلب انتخاباتی جمهوری‌خواهان و تقویت روایت ترامپ از انتخابات ۲۰۲۰ باشد.

این تحلیلگران حقوقی معتقدند که استراتژی جمهوری‌خواهان ممکن است کمتر به پیروزی در پرونده‌ها و بیشتر به ایجاد تردید در مورد سلامت انتخابات معطوف باشد، که می‌تواند زمینه را برای چالش‌های احتمالی پس از انتخابات فراهم کند.

نظرسنجی‌ها

جدیدترین نظرسنجی‌ها رقابتی بسیار نزدیک بین دونالد ترامپ و کامالا هریس را نشان می‌دهند. در سطح ملی، میانگین‌های نظرسنجی‌های اخیر از منابعی مانند RealClearPolitics و Decision Desk HQ نشان‌دهنده رقابتی بسیار نزدیک با حدود ۴۸-۴۹٪ حمایت برای هر یک از نامزدها است که منعکس‌کننده رقابت بسیار فشرده‌ای در سطح ملی است.

ایالت‌های سرنوشت‌سازی مانند پنسیلوانیا، ویسکانسین و کارولینای شمالی حاشیه‌های بسیار باریکی را نشان می‌دهند. در پنسیلوانیا، ترامپ در حال حاضر با اختلاف کمی پیشتاز است، اگرچه این اختلاف دارای حاشیه خطاست.

به همین ترتیب، در ویسکانسین و کارولینای شمالی، ترامپ با حمایت حدود ۴۹-۵۰٪ پیشتاز است که نقش محوری این ایالت‌ها را در تعیین نتیجه انتخابات برجسته می‌کند.

هریس در ایالت‌های دیگر پیشتازی کمی دارد، اما حاشیه‌ها در بسیاری از مناطق رقابتی‌تر همچنان نزدیک باقی مانده است.