منابع ترکیه‌ای گفتند که شامگاه چهارشنبه ۲ آبان / ۲۳ اکتبر ارتش این کشور به چند «پایگاه و زیرساخت» متعلق به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و یگان‌های مدافع خلق نیروهای سوریه دموکراتیک در شمال و شمال شرق سوریه و اقلیم کردستان عراق حمله کرده است. قوای سوریه دموکراتیک (قسد) از کشته شدن حداقل ۱۲ غیرنظامی در روژائاوا خبر دادند.

چند ساعت پس از اینکه شرکت صنایع هوا و فضای ترکیه (توساش) در آنکارا هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت، ترکیه به مناطقی در کردستان عراق و شمال سوریه که در کنترل قوای سوریه دموکراتیک (قسد) است، حمله کرد.

خبرگزاری آناتولی که به دولت ترکیه وابسته است به نقل از «منابع امنیتی» میت، وزارت امنیت داخلی، نوشت در این حملات «بسیاری از نقاط استراتژیک مانند ساختمان زیرساخت انرژی، لجستیک و انبار مهمات» پ‌ک‌ک منهدم شده است.

قسد نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در حملات ترکیه ۱۲ تن، از جمله دو کودک کشته شده‌اند. خبرگزاری هوار نیز از مصدومیت حداقل سه تن از اعضای «آسایش» خبر داد.

بر اساس گزارش منابع محلی در شمال سوریه، ترکیه مناطقی را در تل رفعت، قامشلی، کوبانی، منبج، اریک بمباران کردند. همچنین مناطقی در نزدیکی سلیمانیه در کردستان عراق هدف حمله ترکیه قرار گرفتند.

مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک حمله آنکارا را جنایت جنگی خواند و گفت که ترکیه بارها درخواست گفت‌وگو از سوی قوای سوریه دموکراتیک را نادیده گرفته است.

قسد دولت ترکیه را متهم کرد که بحران‌های داخلی خود را به قیمت گسترش آشوب و کشتن غیرنظامیان به منطقه پیرامونی صادر می‌کند.

دولت ترکیه حمله به توساش را به حزب کارگران ترکیه (پ‌ک‌ک) نسبت داده است. این حزب اما تا به حال مسئولیت حمله‌ای که پنج کشته و ۲۲ مجروح به جای گذاشت را نپذیرفته است. همزمان سیاستمداران نزدیک به پ‌ک‌ک گفته‌اند که حمله به توساش به قصد مختل کردن گفت‌وگوهایی است که میان دولت ترکیه و کردها جریان دارد.

ترکیه در یک چرخش ناگهانی از تغییر سیاست‌های سرکوبگرانه‌ علیه کردها خبر داده است. به گفته منابع کردی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به صورت تلویحی از امکان استقرار یک نظام فدرال خودمختار در کردستان ترکیه نیز سخن گفته است و رهبر حزب حرکت ملی ترکیه با افکار نژادپرستانه و انکار کردها نیز خواستار حضور عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه در مجلس ملی شده است تا امکان خلع سلاح گریلاهای این حزب فراهم شود.

در همین راستا خانواده عبدالله اوجالان که در جزیره امرالی زندانی است، پس از ۴۳ ماه اجازه یافتند با او ملاقات کنند. عمر اوجالان، عضو مجلس ملی ترکیه گفت که ۲۳ اکتبر در یک ملاقات خانوادگی با اوجالان دیدار کرده است. او به نقل از اوجالان گفت: «انزوای تحمیلی ادامه دارد. اگر شرایط مهیا شود، توان نظری و عملی را دارم که این جریان را از زمین جنگ به عرصه حقوقی و سیاسی سوق دهم.»

عمر اوجالان برادزاده عبدالله اوجالان و عضو حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (DEM) است که جایگزین حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) شده است. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که آخرین ملاقات سوم مارس ۲۰۲۰ بود.

عبدالله اوجالان فوریه ۱۹۹۹ در همکاری نهادهای امنیتی ترکیه، اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و چند کشور دیگر در کنیا بازداشت شد. او از آن زمان در جزیره امرالی زندانی شده است و کمتر اجازه ملاقات با وکلا و اعضای خانواده‌اش را دارد.

ترکیه که یک بار در سال ۲۰۱۲ پروسه «آشتی» با حزب کارگران کردستان ترکیه و کردها را آغاز کرد، به فاصله کوتاهی بار دیگر سرکوب گسترده فعالان سیاسی کرد را در پیش گرفت و برای دوره‌ای طولانی به شهرهایی که جمعیت غالب آن کرد هستند، حمله و این شهرها را محاصره کرد. محکومیت اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) به زندان بلندمدت، برکناری شهرداران وابسته به این حزب و حمله نظامی به مواضع منتسب به کردها در سوریه و اقلیم کردستان عراق از دیگر سیاست‌های همیشگی دولت ترکیه در سال‌های اخیر بودند.

ترکیه همزمان قصد دارد مناطقی از شمال سوریه را که در نزدیکی مرزهای مشترک دو کشور قرار دارند، به یک منطقه حائل تبدیل کند و بافت جمعیتی آن را تغییر بدهد. دولت ترکیه یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه را نیز به پ‌ک‌ک منسوب می‌‎داند و بر همین اساس به مواضع آنها حمله می‌کند.