کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) پنج‌شنبه ۲۴ خرداد / ۱۳ ژوئن در گزارشی اعلام کرد که شمار افرادی که به اجبار آواره شده‌اند تا پایان سال ۲۰۲۳ به رکورد ۱۱۷,۳ میلیون نفر رسیده است.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت:

این‌‌ها پناهندگان، پناهجویان، آوارگان داخلی و افرادی هستند که به دلیل تنش‌ها و درگیری‌های نظامی، آزار و شکنجه و اشکال مختلف و پیچیده‌تر خشونت [از سرزمین‌های خود] رانده شده‌اند.

گراندی تأکید کرد که «درگیری‌ها از عوامل بسیار بسیار مهم در این جابه‌جایی‌ها هستند».

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در گزارش خود در مورد روند جهانی آوارگی اجباری اعلام کرد که در ۱۲ سال گذشته شمار افرادی که به اجبار آواره شده‌اند، سالانه افزایش یافته است.

این نهاد سازمان ملل معتقد است که آوارگی اجباری در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز به افزایش خود ادامه داده است و احتمالاً تعداد آوارگان تا پایان ماه آوریل سال جاری میلادی از ۱۲۰ میلیون نفر فراتر رفته است.

این تعداد تقریباً معادل جمعیت ژاپن است که دوازدهمین کشور با جمعیت بالا در جهان محسوب می‌شود.

گراندی با اشاره به خطر درگیری‌های جدید گفت:

متأسفانه تا زمانی که تغییری در سیاست بین‌المللی رخ ندهد، شاهد افزایش این رقم خواهیم بود.

درگیری‌های نظامی و جنگ‌هایی که باعث آوارگی میلیون‌ها نفر شده‌اند شامل جنگ در غزه می‌شود که بمباران‌ها و عملیات زمینی ارتش اسرائیل باعث شده است که حدود ۱,۷ میلیون نفر – نزدیک به ۸۰ درصد از جمعیت غزه – در سرزمین خود آواره شوند و بسیاری از آن‌ها حتی چندین بار جابه‌جا شده‌اند.

گراندی هشدار داد که جابه‌جایی احتمالی مردم غزه از شهر مرزی رفح به جنوب مصر برای گریز از حملات نظامی اسرائیل «فاجعه‌بار» خواهد بود. او در این‌باره گفت:

بحرانِ آوارگیِ دیگری در خارج از غزه در همه سطوح فاجعه‌بار خواهد بود، از جمله به این دلیل که هیچ تضمینی وجود ندارد که مردم بتوانند روزی به غزه بازگردند.

فیلیپو گراندی همچنین جنگ در سودان را هم «یکی از فاجعه‌بارترین» درگیری‌های نظامی توصیف کرد و گفت بیش از ۹ میلیون نفر در داخل این کشور آواره شده‌اند و دو میلیون نفر دیگر به کشورهای همسایه از جمله چاد، مصر و سودان جنوبی گریخته‌اند.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با اشاره به هجوم مردمی که به دنبال امنیت به چاد گریخته‌اند، گفت: «هر روز صدها نفر وارد این کشور می‌شوند.»

بنا به این گزارش، در مجموع ۱۰,۸ میلیون سودانی تا پایان سال ۲۰۲۳ آواره شدند. در جمهوری دموکراتیک کنگو و میانمار نیز به دلیل درگیری‌های شدید در سال گذشته میلیون‌ها نفر در داخل این کشورها آواره شدند.