بیماری «سخت» ترانه علیدوستی

نادره حکیم‌الهی، مادر ترانه علیدوستی، بازیگر شناخته‌شده سینمای ایران، در یک برنامه زنده اینستاگرامی از ابتلای دخترش به یک بیماری ناشناخته خبر داد. حکیم‌الهی شنبه، یکم اردیبهشت گفت: «حال دخترم خوب نبوده اما حالا خوب است. برایش دعا کنید. بیماری‌اش سخت است و منشأ آن مشخص نیست. من نگران بودم اما از نگرانی درآمدم».
با این حال روز یکشنبه، روزنامه سینمایی «بانی‌فیلم» ادعا کرد که ترانه علیدوستی با نشانه‌های «سرگیجه و به دلیل مشکلات کبدی» در بیمارستان کسری تهران بستری شده است. بانی‌فیلم نوشت که تیم پزشکی با انجام آزمایش‌های مختلف، در صدد یافتن علت مشکلات جسمانی به وجود آمده برای علیدوستی ‌اند.
ترانه علیدوستی، به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری در سال ۱۴۰۱، مدتی بازداشت بود و به دلیل سرباز زدن از حجاب اجباری، توسط وزارت ارشاد «ممنوع‌الکار» شده‌ است.
زهرا مینویی که وکالت ترانه علیدوستی را بر عهده دارد، چندی پیش در مورد پرونده این بازیگر سینما و تلویزیون در دادسرای فرهنگ و رسانه گفت که موکل‌اش «شش ماه قرار نظارتی صادر شده است». به گفته مینویی این پرونده در ارتباط با پست اینستاگرامی ترانه علیدوستی دربارهٔ آرمیتا گراوند است و علیدوستی در مدت این شش ماه به حکم دادگاه نباید «هیچ پستی با محتوای سیاسی و تشویش اذهان عمومی» منتشر کند.
خبر بیماری نادر ترانه علیدوستی با انتشار گسترده عکسی جعلی از او در فضای مجازی همراه شد تا توجه‌ها را از علت بیماری او منحرف کند. این شایعه در گردش است که یک ماده شیمیایی که در زندان به او تزریق شده، عامل ابتلای بیماری سخت ترانه علیدوستی‌ست. منابع آگاه از وضعیت سلامتی ترانه علیدوستی به «زمانه» گفته‌اند که این روایت ‌ساختگی‌ست.
دادبان نوشته است که علیدوستی به‌ سندروم دِرِس (DRESS syndrom) مبتلا شده است. دِرِس مخفف «واکنش دارویی با ائوزینوفیلی و علائم سیستماتیک» (drug reaction with eosinophilia and systemic symptoms)، یک واکنش نادر برای برخی داروهاست. این سندروم با تب، نشانه‌های پوستی، تورم غدد لنفاوی و ناهنجاری‌های خونی خود را نشان می‌دهد.
اورکا به کارگردانی سحر مصیبی و تهیه‌کنندگی مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی  و محصول مشترک ایران و قطر یک درام ورزشی است که به زندگی واقعی شناگر ایرانی الهام‌السادات اصغری می‌پردازد. علاوه بر ترانه علیدوستی، مهتاب کرامتی و مهتاب نصیرپور هم در این فیلم بازی می‌کنند.
در این فیلم الهام السادات اصغری که از همسرش به دلیل تجربه هولناک ضرب و شتم طلاق گرفته تلاش می‌کند در ورزش شنا و به عنوان یک شناگر این تجربه آسیب‌زا را پشت سر بگذارد و آرامش درونی را در وسعت آب بازیابد. او که از حمایت خانواده‌اش برخوردار است به رکورد جهانی در شنای استقامت با دستان بسته دست پیدا کرد اما وزارت ورزش و جوانان از ثبت رکورد او خودداری کرده بود.
فرشته نزاکتی معتقد است که بعد از ساخت فیلم آنچه که برای قهرمان این فیلم اتفاق افتاد، در جریان قیام ژینا در زندگی اجتماعی و هنری سحر مصیبی و ترانه علیدوستی تکرار شد. به نوشته او محال است اورکا را ببینیم و درباره همه مصایبی که بر زنان رفته فکر نکنیم.
 

«اورکا» به کارگردانی سحر مصیبی با بازی ترانه علیدوستی ساخته سال ۱۴۰۰  روایتگر مبارزه الهام اصغری، ورزشکار زن ایرانی با نظام تبعیض در جمهوری اسلامی‌ست. بعد از ساخت فیلم آنچه که برای قهرمان این فیلم اتفاق افتاد، در جریان قیلم ژینا در زندگی اجتماعی و هنری سحر مصیبی و ترانه علیدوستی تکرار شد. محال است اورکا را ببینیم و درباره همه مصایبی که بر زنان رفته فکر نکنیم.

در کشاکش با نظام تبعیض

اورکا فیلمی خوش‌ساخت و با ریتمی نسبتاً تند درباره ورزشکار ایرانی، الهام اصغری است که بیننده را با فراز و نشیب‌های رسیدن به رکورد جهانی‌اش، با خود همراه می‌کند و داستان الهام را به خوبی و با پرداختی مناسب به مخاطب عرضه می‌کند.

پوستر فیلم اورکا ساخته سحر مصیبی، محصول مشترک ایران و قطر

الهام، زن افسرده و شکست خورده‌ای که در ابتدای فیلم به سختی از خشونت خانگی‌ که مدت‌ها آن را تحمل کرده جان سالم به در می‌برد و معجزه‌وار به زندگی بر‌می‌گردد، در اقدام به خودکشی در دریا موفق نمی‌شود و همین دریاست که نه تنها جان او را نمی‌گیرد، بلکه باعث ترمیم رابطه آسیب دیده‌اش با پدرش می‌شود و به او ایده تمرین شناگری و ثبت رکورد را می‌دهد و در عرصه دریاست که او جنگی بی‌پایان با حکومتی زن ستیز را آغاز می‌کند، می‌جنگد، آسیب می‌بیند، بازمی‌گردد و نهایتاً در همین دریاست که او در پایان فیلم رکوردش را، به مثابه موفقیت در جنگ همه جانبه‌ای که با «نظام تبعیض» شروع کرده، ثبت می‌کند.

گرچه فیلم برپایه واقعیت ساخته شده اما از دریا به عنوان یکی از عناصر اصلی و پیش‌برنده روایت به عنوان محیطی زنده و پویا در مقابل جمود حکومت زن‌ستیزی که در خشکی حاکم است، استفاده شده. الهام سرشتی مهربان و صلح‌جو دارد، روان و روشن و مهربان است و شخصیت او در عناصر چهارگانه طبیعت بیش از همه نزدیک به آب تصویر شده است.

فیلم با وفاداری به ماجراهایی که بر الهام اصغری (شناگر ایرانی و دارنده رکورد گینس) گذشته است، در یک روایت خطی از جرقه شروع تا لحظه پایان ثبت رکورد یک زن ورزشکار را روایت می‌کند. هرچه او بیشتر به موفقیت نزدیک می‌شود و شخصیت قوی‌تری پیدا می‌کند، چالش‌های او با فدراسیون ورزش بیشتر می‌شود. برای مسئولان فدراسیون، ورزش زنان و موفقیت آنان در درجه دوم اهمیت قرار دارد. آنچه که در نظر آنان مهم است حفظ شئونات اسلامی و حفظ ارزش‌های ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی است. کشاکش بین ورزشکار و فدراسیون از یک طرف و از طرف دیگر اراده اورکا به برگذشتن از موانع به درام جهت می‌دهد.

اورکا، فیلمی است که با پایان خود تمام نمی‌شود، دست کارگردان، بازیگر، هنرمند و ورزشکار و تمام زنانی که هر روز با سیستم فاسد و زن‌ستیز جمهوری اسلامی می‌جنگند را می‌گیرد به روی پرده می‌آورد.

 

در فیلم بارها به سخت گیری‌های بی مورد مدیر فدراسیون اشاره می‌شود، اینکه او می‌خواهد بدون به خظر انداختن ارزش‌های اسلامی مورد نظر حکومت، از رشته‌هایی که بیشتر با موازین دینی همخوان است چند مدال برای حفظ ظاهر کسب کند که نشان دهد ورزش زنان در کشور پابرجاست، سیاستی که در فیلم (و در واقعیت) بارها مورد سوال قرار می‌گیرد و منجر به فاش شدن نیت اصلی مسئولان فدراسیون می‌شود.

Ad placeholder

سانسور و حذف

آنچه اما فیلم را ارزشمند و مهم می‌کند، تنها محتوا و فرم فیلم نیست، آنچه بعدا برای فیلم رقم خورده است مهر تاییدی بر صحت محتوای فیلم است، نه تنها سوژه اصلی فیلم، الهام اصغری مورد ظلم حکومتی زن‌ستیز قرار گرفته است، بلکه حالا فیلمساز روایتگر او هم گرفتار همان سیاست شده است.

اورکا، تنها روایت الهام اصغری نیست. روایت زنان ورزشکار ایرانی است که برای شکوفایی استعداد خود می‌جنگند: روایت آشنای شخصیت‌هایی مانند الناز رکابی و کیمیا علیزاده و…

فیلم اورکا در ایران مجوز اکران نگرفت و با وجود آنکه حضور موفقی در جشنواره‌های بین‌المللی داشت و جوایزی به ارمغان آورده بود، به سرنوشت فیلم‌های خوش ساخت دیگری محکوم شد و سرانجام نسخه لو رفته‌ای از این فیلم به طور قاچاقی در فضای مجازی پخش شد. اتفاقی که خود، معرف وضعیت سینماگرانی است که موضوع فیلم‌های آنها به مذاق حکومت خوش نمی‌آید و به راحتی از عرصه سینما حذف می‌شوند و با ضررهای هنگفتی که تهیه‌کننده فیلم متحمل می‌شود معمولاً برای آن‌ها  ساخت فیلم‌های بعدی بسیار دشوار می‌شود.

Ad placeholder

ترانه علیدوستی در دو نقش

ترانه علیدوستی در فیلم اورکا یکی از بهترین بازی‌های خود را در نقشی سخت و پرچالش به نمایش گذاشته است. علیدوستی یک سال پس از ساخت همین فیلم در جنبش زن، زندگی آزادی عکس بدون حجاب خود را منتشر کرد، به زندان رفت و حتی پس از آزادی نیز حاضر نشد حجاب به سر بگذارد و فعلا از عرصه بازیگری کناره گرفته است. محال است اورکا را ببینیم و چهره مصمم ترانه علیدوستی را وقتی با تمام وجود تلاش می‌کند استعداد شگفت‌انگیز خود در شنا را به ثبت برساند و موجودیت خودش را به عنوان قهرمان ملی اثبات کند و چهره قوی او در عکس بدون حجابی که منتشر کرد را به خاطر نیاوریم.  

اورکا، تنها روایت الهام اصغری نیست. روایت زنان ورزشکار ایرانی است که برای شکوفایی استعداد خود می‌جنگند: روایت آشنای شخصیت‌هایی مانند الناز رکابی و کیمیا علیزاده و…

اورکا، فیلمی است که با پایان خود تمام نمی‌شود، دست کارگردان، بازیگر، هنرمند و ورزشکار و تمام زنانی که هر روز با سیستم فاسد و زن ستیز جمهوری اسلامی می‌جنگند را می‌گیرد به روی پرده می‌آورد.