خبرگزاری دولتی ایسنا روز یکشنبه ۹ آوریل/ ۲۰ فروردین نوشت که هیاتی از مقام‌های ایرانی در روزهای آینده به ریاض سفر خواهند کرد تا بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی را بررسی کنند.

یک روز قبل از آن نیز یک هیئت سعودی از ساختمان کنسولگری این کشور در مشهد و سفارت این کشور در تهران بازدید کردند.

پنج‌شنبه هفته گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، همتای سعودی‌اش در پکن با یکدیگر دیدار کردند. دیداری بین وزرای خارجه دو کشور پس از هفت سال جدال و قطع روابط دیپلماتیک.

در این دیدار، آن‌ها در مورد مسائل مربوط به روابط دوجانبه و همچنین در مورد اقدامات لازم برای بازگشایی سفارت‌ها و پیگیری احیای رسمی روابط، تبادل نظر کردند.

وزرای امور خارجه این نشست را با امضای بیانیه مشترکی به پایان رساندند که تاکید می‌کرد هر دو کشور تلاش‌ها را برای تضمین اجرای کامل توافق پکن هماهنگ خواهند کرد.

دستیابی به توافقی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک تهران و ریاض به ابتکار رئیس جمهوری چین انجام شد. پس از هفت سال تیرگی روابط، پکن به میانجی‌گری در مجموعه‌ای از گفت‌وگوها و مذاکرات کمک کرد و ایران و عربستان سعودی توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را احیا کنند و نمایندگی‌های دیپلماتیک را در کشورهای متبوع خود بازگشایی کنند.

چندین کشور عربی از جمله عمان، مصر، یمن و اردن نسبت به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی ابراز خوش بینی کرده‌اند.

اما روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نوشت که مقام‌های این کشور احیای روابط ایران و عربستان سعودی را عمیقاً نگران کننده می‌دانند و از نظر آن‌ها این تحول ضربه بزرگی به برنامه‌های «اسرائیل» و آمریکاست .

وال‌استریت ژورنال هم در مطلبی که هفته گذشته درباره سفر ویلیام برنز به ریاض و دیدار رئیس سازمان سیا با ولیعهد سعودی منتشر کرد به این موضوع پرداخت که برنز از آنکه سعودی‌ها آمریکا را درباره احیای روابطشان با ایران و سوریه با میانجیگری چین و روسیه در بی‌خبری قرار داده‌اند ناراضی است.

روابط میان این عربستان و ایران با مناقشه شکل گرفته بر سر اعدام یک روحانی شیعه رو به تنش گذاشت. عربستان سعودی از دی‌ماه ۱۳۹۴ روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد و به دیپلمات‌های ایرانی ۴۸ ساعت فرصت داد تا خاک عربستان را ترک کنند. این تصمیم را عادل الجبیر، وزیر خارجه وقت عربستان سعودی پس از حمله همزمان شامگاه روز ۱۲ دی‌ماه ۱۳۹۴ به کنسولگری و سفارت عربستان در تهران و مشهد اعلام کرد.

در تهران و مشهد، معترضان که بعدتر مشخص شد عمدتاً از نیروهای وابسته به حکومت بوده‌اند از اعدام شیخ باقر النمر، روحانی شیعه اهل عربستان سعودی خشمگین بودند. عربستان باقر النمر را به اتهام دست داشتن در اقدامات تروریستی اعدام کرد. مقام‌های ایرانی در آن زمان می‌گفتند اعدام النمر بخشی از سیاست همیشگی سعودی‌ها در سرکوب شیعیان این کشور بوده است.

پس از قطع روابط ایران و عربستان، شورای شهر مشهد نام خیابانی که کنسولگری عربستان در این شهر در آن قرار داشت را از «خیابان ناز» به به «خیابان باقر النمر» تغییر دادند. حال گفته می‌شود تابلوی این خیابان هم بی‌سروصدا پایین کشیده شده است و در مشهد، «ناز» بر روحانی اعدام‌شده عربستانی غلبه کرده است. حال باید دید نام خیابان بوستان تهران هم که به باقرالنمر تغییر یافته است سرنوشتی مشابه خواهد یافت یا نه.

Ad placeholder