ظهر امروز جمعه ۲ دی / ۲۳ دسامبر در مرکز پاریس یک مرد فرانسوی که دو اقدام قبلی قتل در پرونده خود داشت به ضرب گلوله سه نفر را کشت و سه نفر دیگر را مجروح کرد.

الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه ضمن اعلام این خبر، از این حمله به‌عنوان «اقدامی هولناک» یاد کرد. این تیراندازی در خیابان پر رفت‌وآمد و کردنشین دانگَن، واقع در منطقه دهم پاریس در یک مرکز فرهنگی کُردی، رخ داد.

لور بِکوئو، دادستان پاریس به خبرنگاران گفت:

«سه نفر کشته و سه نفر زخمی شدند که یک نفر از آن‌ها در وضعیت وخیم قرار دارد و دو نفر دیگر در وضعیت نسبی اضطراری. متهم احتمالی که دستگیر شده است نیز به‌ویژه از ناحیه صورت مجروح شده است».

بکوئو افزود تحقیقات در مورد اتهامات ترور، سوء قصد، خشونت عمدی با سلاح و نقض قوانین مربوط به سلاح آغاز و به پلیس قضایی محول شده است.

دادستانی افزود که دفتر ضد تروریسم دادستانی ملی و نیروهایش در محل حاضر شدند، اما «هیچ موردی وجود ندارد که به کمک آن‌ها نیازی باشد».

لور بِکوئو از اظهار نظر در مورد انگیزه‌های مهاجم خودداری کرد و گفت:

«انگیزه‌ نژادپرستانه فرد مهاجم بخشی از تحقیقاتی است که به‌تازگی آغاز شده است.»

ساعاتی بعد ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه انگیزه فرد مهاجم را نژادپرستانه اعلام کرد و آن هیدالگو، شهردار پاریس او را یک راستگرای ‌افراطی نامید.

دستگاه قضائی مردی را که بلافاصله در این رابطه توسط پلیس بازداشت شد، مورد شناسایی قرار داد.

به‌گفته دو منبع پلیس، این مرد، راننده قطار بازنشسته و ۶۹ ساله با ملیت فرانسوی است که پیش از این در سال‌های ۲۰۱۶ و دسامبر ۲۰۲۱ به‌لیل دو اقدام به قتل شناخته‌شده است.

یکی از این دو منبع به خبرگزاری فرانسه گفت فرد متهم اما برای نیروهای اطلاعاتی و اداره کل امنیت داخلی (DGSI) ناشناخته است.

به‌گفته لور بکوئو، او به‌تازگی محاکمه و محکوم شد، اما پس از محکومیت، دادستانی درخواست تجدید نظر داد.

مرد مظنون یک بار در ۸ دسامبر ۲۰۲۱ با چاقو حداقل دو پناهجو را در اردوگاهی در پاریس زخمی و چندین چادر از یک اردوگاه در پارک دو برسی واقع در منطقه ۱۲ پاریس را تخریب کرده بود.

او به خشونت با سلاح با ماهیت نژادپرستانه و همچنین ایجاد خسارت متهم شده بود. بکوئو افزود او سپس در بازداشت موقت قرار گرفت.

در محل حادثه اعتراضات کردهای حاضر به سخنان وزیر کشور فرانسه شدید بود. آن‌ها با پلیس ضدشورش درگیر شدند. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که اعضای مرکز فرهنگی احمد کایا اشک می‌ریختند و یکدیگر را برای دلداری در آغوش می‌گرفتند. برخی خطاب به پلیس فریاد می‌زدند «باز هم شروع خواهد شد، شما از ما محافظت نکنید، آن‌ها ما را می‌کشند». آن‌ها ترکیه را مقصر دانستند.

پیش از این در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۳، سه فعال کُرد از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در پاریس به نام‌های سکینه جانسیز، فیدان دوگان و لیلا سویلماز در انستیتو رسانه‌ای کردها در همین منطقه ۱۰ پاریس به قتل رسیدند.

تحقیقات قضایی در فرانسه، که هنوز در حال انجام است، بدون آن‌که آمران آن را اعلام کند به «دخالت اعضای سرویس‌های مخفی ترکیه» در این حمله اشاره کرده بود.

سلما آکایا، روزنامه‌نگار و فعال کرد که در زمان حمله حضور داشت، به خبرگزاری فرانسه گفت «۶ نفر زخمی شده‌اند» از جمله «یک خواننده مشهور کُرد». به‌گفته او فرد مهاجم «به سمت یک آرایشگاه» تیراندازی کرد.

رومن، از مدیران یک رستوران در محل گفت:

«ما مرد سفیدپوست و پیری را دیدیم که وارد شد و در مرکز فرهنگی کُردها تیراندازی کرد، سپس به آرایشگاه مجاور رفت.»

در خیابان دانگَن رستوران‌، بار و فروشگاه‌های زیادی وجود دارد.

مرکز احمد کایا، که نام خود را از خواننده معروف و فقید کُرد ترکیه گرفته است، انجمنی است که به‌شکل قانونی در فرانسه فعالیت دارد و هدف آن «ترویج همگرایی تدریجی» کردهای ساکن «ایل دو فرانس» است.

احمد کایا، خواننده‌ای که ترانه‌های اعتراضی او در ایران نیز معروف بودند نوامبر سال ۲۰۰۰ در سن ۴۳ سالگی بر اثر حمله قلبی در تبعید پاریس درگذشت و پیکر او در گورستان پرلاشز دفن شد.

Ad placeholder