الله‌آباد یکی از سه تالاب قزوین خشک شده است. حسین اینانلو، مدرس دانشگاه و کارشناس محیط زیست در قزوین به خبرگزاری مهر گفت نادیده گرفتن نظرات کارشناسی در احداث یک سد موجب این وضعیت شده است:

«بزرگترین رودی که به این تالاب وارد می‌شد، تالاب خررود بود که الان بر روی آن سد نهب تأسیس شده است.»

سد مخرنی نهب در تاکستان قزوین اسفند ۱۳۹۹ به رغم هشدار کارشناسان و فعالان محیط زیست و با حضور رئیس جمهوری و وزیر نیروی وقت افتتاح شد.

به گفته اینانلو «اگر آبگیری سد نهب ادامه پیدا کند شاید بتواند بخشی از زمین‌های کشاورزی این استان را آبیاری کند اما اثرات زیست محیطی آن برای قزوین و استان‌های دیگر بسیار آسیب‌زا است.»

محمدعلی ظهیری، معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل محیط‌زیست قزوین بدون اینکه خشک شدن تالاب الله‌آباد را تأیید کند، گفت:

«اضافه برداشت از رودخانه‌های سطحی منتهی به تالاب و کاهش حق‌آبه‌های زیست محیطی باعث کاهش جدی آب‌های ورودی به این تالاب شد.»

او افزود:

«با خشک شدن تالاب، رسوباتی که در کف آن بارگذاری شده بود با کمترین وزش باد به گرد و غبار تبدیل می‌شود.»

ظهیری تالاب الله‌آباد را یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار محلی در استان قزوین برشمرد و گفت:

«اگر مشکل این کانون حل نشود عوارض و ریزگردهای ناشی از آن به زودی استان‌های همجوار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

حامد فتوحی، فرماندار آبیک هم ضمن تأیید این موضوع، زهکشی غیرکارشناسی را که به گفته او «باعث شده جلوی سیلاب و روان‌آب‌هایی که وارد تالاب می‌شد گرفته شود»، علت خشک شدن تالاب الله‌آباد عنوان کرد و گفت «انتقال پساب شهرک‌های صنعتی کاسپین، لیا و شهر صنعتی البرز و همچنین خروجی فاضلاب شهر قشلاق» یکی از راهکارهای مدیریت بحران این تالاب است.

تالاب الله‌آباد در دشت قزوین و میان آبیک و بویین زهرا یکی از معدود تالاب‎های باقیمانده در استان قزوین است که در سال‌های اخیر بارها مسئول دولتی احیای آن را وعده کرده‌اند.

در سال ۱۳۹۹ به دنبال بارش مناسب، تالاب آب گرفت و تصاویر منتشر شده از آن نشان می‌داد پرندگان مهاجر به تالاب بازگشته اند. عمر این بازگشت اما کوتاه بود و در دو سال اخیر بارها مسئولان دولتی گفته‌اند که به دنبال راهکاری برای ممانعت از خشکیدن تالاب هستند.

رحمانی، رئیس اداره محیط زیست آبیک بهمن ۱۴۰۰ گفته بود: «با انتقال بخشی از حق آبه رودخانه شور به دشت الله آباد، تالاب این دشت کمی جان می‌گیرد».

او وعده کرده بود ۴۲ میلیون متر مکعب آب هم از پساب تصفیه شده شهرک کاسپین، شهرصنعتی البرز و شهر بیدستان در اختیار محیط زیست برای زنده کردن تالاب قرار بگیرد. وعده‌ای که هنوز عملی نشده و الله‌آباد را به کانون ریزگرد و گرد و غبار محلی که راه را بر تنفس شهروندان استان‌های قزوین و البرز می‌بندد، بدل کرده است.