مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، فعالیت زنان در رشته‌های زیر مجموعه فدراسیون بدنسازی را ممنوع اعلام کرد.

پیش از این وزارت ورزش و جوانان مجوز رسمی ورزش زنان در رشته‌های پاورلیفتینگ، فیتنس و مچ‌اندازی را صادر کرده بود.

مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان در نامه‌ای به رییس هیأت بدنسازی این استان، هرگونه فعالیت زنان در رشته‌های بدنسازی را ممنوع اعلام کرد. در این نامه آمده است:

«نظر به اینکه مجوز کتبی در خصوص فعالیت بانوان فدراسیون پرورش اندام در رشته‌های تحت پوشش صادر نشده، لذا هر گونه فعالیت بانوان از قبیل برگزاری مسابقات، اردوهای تدارکاتی و مجوز برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری تا اطلاع ثانوی غیرقانونی است»

ایسنا در گزارشی می‌نویسد که، زنان از سال ۱۳۹۲مجوز حضور در کلاس‌های آموزشی و سمینارهای رشته بدنسازی را داشته‌اند و از سال ۹۵ نیز می‌توانستند در رشته مچ‌اندازی به فعالیت حرفه‌ای بپردازند.

امسال برای اولین بار تیم زنان ایران به رقابت های آسیایی مچ‌اندازی اعزام و موفق به کسب عنوان سوم آسیا شدند.

خبرنگار ایسنا از فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در مورد دلیل این تصمیم گیری پرسیده اما جوابی دریافت نکرده است. این خبرگزاری می‌نویسد:

«مشخص نیست که چرا این ممنوعیت مشخصاً در استان اصفهان اعمال شده و آیا در سایر استان‌ها هم اجرایی خواهد شد یا خیر؟»

توضیح وزارت ورزش

مریم کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش زنان در وزارت ورزش و جوانان در مورد ممنوعیت فعالیت زنان در رشته‌های متعلق به فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام  گفت:

«با توجه به عدم وجود مجوزهای قطعی و نهایی، مقرر شد که فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، به صورت موقت فعالیت‌های زنان را متوقف کند تا پس از بررسی‌های تخصصی، رشته‌های مصوب را به صورت قانونی ابلاغ و در مورد رشته‌هایی هم که به صورت غیرقانونی و زیرزمینی، سلامت زنان کشورمان را در معرض خطر قرار می‌دهد، اقدام قانونی توسط مراجع ذیصلاح صورت پذیرد.»

معاون توسعه ورزش بانوان به ایسنا در مورد دلیل این ممنوعیت گفت در سه ماهی که به عنوان معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان کار کرده، گزارش‌هایی مبتنی بر فعالیت برخی رشته‌های غیر مجاز و زیر زمینی و رفتارهای پرخطر، مصرف و تزریق مکمل‌های غیرمجاز دریافت کرده و همین مسأله عاملی شد تا مجوز فعالیت‌های رشته‌هایی که زنان در ذیل فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در آن فعال هستند، مورد بررسی قرار گیرد.

اولویت ورزش در ایران همیشه با ورزش آقایان بوده است. ورزش زنان در ایران با مشکلات و موانع متعددی روبرو است. به غیر از عدم تخصیص بودجه کافی و نبود امکانات ورزشی کافی برای زنان در بسیاری از شهرها و روستاها مسائل عقیدتی و ایدئولوژیک نیز مانعی دیگر برای ورزش زنان ایرانی است.