رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چهارشنبه ۲۷ مرداد / ۱۸ اوت با یک هیئت اماراتی به ریاست شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به‌گزارش الجزیره، اردوغان، پس از مذاکره با آل نهیان گفت ترکیه و امارات متحده عربی، رقبای پیشین در خاورمیانه، در ماه‌های اخیر با یکدیگر در تماس بوده‌اند و پیشرفت‌هایی نیز داشته‌اند.

اردوغان گفت او و مشاور امنیت ملی امارات درباره سرمایه‌گذاری در ترکیه گفت‌وگو کردند و «اگر مذاکرات به خوبی پیش برود امارات سرمایه‌گذاری‌های کلانی در ترکیه انجام خواهد داد».

رئیس جمهوری ترکیه همچنین اعلام کرد که آماده دیدار با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات است.

خبرگزاری رسمی امارات (وام) نیز گزارش داد در این دیدار «بر ضرورت تقویت روابط دوجانبه، به‌ویژه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه‌های حمل و نقل، بهداشت و انرژی به منظور تحقق منافع مشترک فی‌مابین دو کشور تأکید کردند».

ترکیه و امارات متحده عربی در تنش‌های منطقه‌ای از جمله جنگ در لیبی و فشارها و تحریم‌ها علیه قطر توسط چندین کشور عربی از طرف‌های مخالف حمایت کرده‌اند.

اردوغان در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت مذاکرات با ابوظبی در دو ماه گذشته و تحت رهبری سازمان اطلاعات ترکیه به مرحله خاصی رسیده است.

او گفت:

«من معتقدم که مذاکرات بیشتری در آینده خواهیم داشت. ما طرفدار مذاکره مستقیم و حل مشکلات توسط بازیگران اصلی منطقه هستیم.»

امارات متحده عربی همچنین در مناقشه ترکیه و یونان بر سر ذخایر گاز طبیعی در شرق مدیترانه از یونان حمایت می‌کند.

اردوغان در ماه‌های اخیر تلاش کرده است تا با طیف وسیعی از رقبای منطقه‌ای از جمله مصر ارتباط برقرار کند. رئیس جمهوری ترکیه تلاش می‌کند که برای حل مشکلات اقتصادی کشور خود از انزوای دیپلماتیک فزاینده‌‌ای که موجب دلسرد شدن سرمایه‌گذاران خارجی در ترکیه شده است، خارج شود.