قیس سعید، رئیس جمهوری تونس به جنگ قدرت در این کشور ادامه می‌دهد. او پنج‌شنبه شب ۷ مرداد / ۲۹ ژوئیه طی حکمی مصونیت اعضای پارلمان را لغو کرد و در همان روز محمد الدهاش، مدیرکل تلویزیون دولتی وطنیه را از کار برکنار کرد.

دفتر ریاست جمهوری تونس در بیانیه‌ای دلیل برکناری الدهاش را «پشتیبانی از آزادی بیان در این کشور» دانست.

پیش از این تصمیم، از ورود شماری از مسئولان اتحادیه روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشری به اداره این شبکه تلویزیونی با وجود دعوت رسمی از آن‌ها، جلوگیری شده بود و آن‌ها نسبت به این اقدام اعتراض کرده بودند.

قیس سعید، عواطف الدالی، روزنامه‌نگار و تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی و متخصص در روابط اقتصادی بین المللی را به‌عنوان مدیر موقت این شبکه منصوب کرد.

رئیس جمهوری تونس پیش از این گفته بود افراد پرنفوذ و فعال در پشت پرده سیاست، تونس را به بی‌ثباتی کشانده‌اند. او همچنین از طرف‌های داخلی خواسته بود تا برای پیشبرد اصلاحات به قانون پایبند باشند.

در حال حاضر ۲۴ مقام ارشد دولتی برکنار شده‌اند. همزمان قیس سعید سیاست مقابله با فساد را پیش می‌برد که ۴۶۰ تاجر را نشانه گرفته است.

رئیس جمهوری تونس همچنین روز پنج‌شنبه رضا غرسلاوی، مشاور امنیت ملی سابق ریاست جمهوری را به‌عنوان سرپرست وزارت کشور منصوب کرد.

در این هفته دو خبرنگار نیویورک تایمز در تونس به‌طور موقت بازداشت شدند و به دفتر شبکه تلویزیونی بین‌المللی الجزیره در پایتخت حمله شد.

روز دوشنبه، قیس سعید همچنین ابراهیم البرتاجی، وزیر دفاع و حسنا بن سلیمان، وزیر دادگستری را از سمت‌های خود برکنار کرد. سخنگوی دولت و وزیر خدمات عمومی نیز برکنار شدند.

سعید ماه‌هاست که با حزب محافظه کار اسلامی «النهضه» بر سر قدرت مبارزه می‌کند. این حزب نیز به اتهام بودجه غیرقانونی مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

قیس سعید یکشنبه ۳ مرداد / ۲۵ ژوئیه قدرت و اختیار اجرایی را به دست گرفت و فعالیت پارلمان تونس را به مدت ۳۰ روز به حالت تعلیق درآورد. عصر روز یکشنبه، پس از سخنرانی سعید، تونسی‌ها که از جنگ قدرت و وخیم شدن اوضاع اجتماعی و بهداشتی بسیار ناراضی‌اند، با وجود مقررات منع رفت و آمد، با آتش‌بازی و بوق زدن با خودروهای خود در تونس، پایتخت این کشور و چندین شهر دیگر، به خیابان‌ها آمدند.

منتقدان اقدامات قیس سعید را «کودتا» می‌نامند.