وزارت دادگستری آمریکا دستور توقف اعدام فدرال را صادر کرد. مجازات مرگ در دولت ترامپ به شکل بی‌سابقه‌ای اجرا شد و تنها در عرض شش ماه احکام اعدام ۱۳ محکوم به مرگ به اجرا درآمد.

مریک گارلند دادستان کل آمریکا پنجشنبه اول ژوئیه اعلام کرد مجازات اعدام‌های فدرال تا زمانی‌که وزارت دادگستری سیاست و دستورالعمل‌های مربوط به اعدام فدرال را بررسی می‌کند متوقف می‌شود.

گارلند جدول زمانی در این رابطه ارائه نداد.

وزیر دادگستری آمریکا گفت:

«وزارت دادگستری باید اطمینان حاصل کند که همه افراد در سیستم قضایی جنایی، حقوقی را که قانون اساسی برایشان تضمین کرده در اختیار داشته و عادلانه و انسانی با آنها برخورد می‌شود»

گارلند افزود:«این الزام بویژه در مورد مجازات اعدام وجود دارد»

به گفته دادستان کل آمریکا وزارت دادگستری تمامی پروتکل‌هایی را که داستان سابق – ویلیام بار- برقرارکرده بررسی خواهد کرد.

در حال حاضر یک شکایت قضایی در دادگاه فدرال علیه این پروتکل‌ها طرح شده است. این شکایت بر پایه خطر درد و رنجی است که به دلیل استفاده ازپنتوباربیتال -دارویی که برای مجازات مرگ تزریق می شود- برای محکوم به اعدام به همراه می‌آورد.

بر اساس این تصمیم مجازات اعدام در سطح فدرال در حال حاضر به حالت تعلیق در می‌‌آید، اما این به معنای لغو مجازات اعدام نیست و دولت بعدی به راحتی می‌تواند اجرای مجازات اعدام را از سر گیرد.

مجازات اعدام در آمریکا در دو سطح فدرال و ایالت‌‌ها صورت می‌گیرد. مجازات اعدام در سطح ایالتی بر عهده ایالت‌هاست و دولت فدرال دخالتی در آن ندارد.

این توقف همچنین به معنی توقف صدور احکام اعدام نیست و همچنان دادستان‌ها می‌توانند از دادگاه برای متهم تقاضای حکم اعدام کنند.

در حال حاضر ۴۶ نفر در آمریکا در انتظار مجازات اعدامی که در دادگاه‌‌های فدرال برایشان صادر شده بسر می‌برند.

دستورالعمل جدید وزارت دادگستری آمریکا در رابطه با توقف اعدام‌های فدرال مشابه دستورالعملی است که در زمان اوباما در سال ۲۰۱۴ صادر شد.

ویلیام بار، وزیر دادگستری ترامپ اعدام‌های فدرال را از سال ۲۰۱۹ از سر گرفت و گفت که بررسی‌های زمان اوباما کامل شده است. او دستورالعمل‌های جدیدی برای اعدام به روش تزریق مواد مرگبار صادر کرد. بر این اساس به جای مخلوط سه دارو تنها یک دارو -پنتوباربیتا- به محکومین تزریق می‌شد.

دولت ترامپ به ۱۷ سال توقف اعدام فدرال پایان داد. در طول ۱۲۰ سال گذشته در زمان هیچ رئیس جمهوری به اندازه زمان ترامپ اعدام فدرال صورت نگرفته است.

جو بایدن زمان تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود که مجازات اعدام فدرال را لغو کند و ایالت‌ها را تشویق کرد که در سطح ایالتی نیز اعدام را لغو کنند.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد ۱۷۰ کشور از ۱۹۴ کشور عضو این سازمان مجازات اعدام را لغو کرده یا اجرا نمی‌کنند.