لقمان سلیم، محقق و فعال سیاسی لبنانی با شلیک شش گلوله کشته شده است.

پزشکی قانونی لبنان اعلام کرد که علاوه بر این شش گلوله، آثار شکنجه نیز بر پیکر او وجود دارد. سی‌ان‌ان پیش‌تر اعلام کرده بود که دست‌کم دو گلوله به سر لقمان سلیم شلیک شده است.

در تحقیقات اولیه از صحنه جنایت چهار پوکه فشنگ به دست آمده است.

خانواده سلیم اعلام کرده‌اند که اطمینانی نسبت به عزم و دقت مقام‌های رسمی برای پیگیری «ترور لقمان سلیم» ندارند.

لقمان سلیم، محقق و مخالف سیاسی حزب‌الله لبنان روز چهار‌شنبه ۳ فوریه/۱۵ بهمن کشته شد. آژانس خبری لبنان اعلام کرد که جسد لقمان سلیم در خودرویی در جنوب این کشور و بین دو شهر تفاحتا و العدوسيه پیدا شد.  

خواهر این فعال سیاسی اعلام کرد که تاکنون مقام‌های رسمی در مورد این رویداد با آن‌ها در تماس نبوده‌اند.

جنبش مستقبل به رهبری سعد حریری که از مخالفان جریان حزب‌الله است با انتشار بیانیه‌ای این «ترور» را محکوم کرد و نسبت به آغاز دور جدیدی از ناارامی‌ها و ترور مخالفان سیاسی در این کشور هشدار داد.

در فقدان دولت مستقر در لبنان، مقام‌های وزارت کشور گفته‌اند که با نیروهای امنیتی برای کشف ابعاد این رویداد همکاری می‌کنند.

سعد حریری از روز ۲۲ اکتبر مامور تشکیل کابینه در لبنان شده ولی گفت‌وگوها میان گروه‌های سیاسی هنوز به نتیجه نرسیده است.

لبنان در ماه‌های گذشته و پس از انفجار در بندرگاه بیروت و استعفای دولت حسان دیاب در بحران سیاسی دامنه‌داری به سر می‌برد.

تاریخ‌نگار جنایت خود قربانی جنایت شد

لقمان سلیم از محققان و مدافعان حقوق بشر لبنان بود. خانواده او روز چهارشنبه خبر ناپدید شدنش را منتشر کردند. او برای انجام چند دیدار به جنوب لبنان رفته و در مسیر بازگشت ناپدید شده بود.

سلیم از جمعیت شیعه ولی منتقد حزب‌الله و مداخله‌های ایران در لبنان ود. او در زمان مرگ ۵۸ سال داشت و مدیریت مرکز آرشیو و اسناد UMM را به عهده داشت.

مهم‌ترین پژوهش و فعالیت او در زمینه ثبت اسناد و خاطرات جنگ داخلی لبنان از ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ بود. او همچنین در حال کار بر روی پروژه ثبت اسناد جنگ داخلی سوریه بود و دیدارهای روز مرگش نیز در همین مورد برنامه ریزی شده بود.

حزب‌الله لبنان نقش گسترده‌ای در سرکوب اعتراضات ضد حکومت بشار اسد و جنگ داخلی در این کشور داشته است و گمان می‌رود بخش مهمی از آخرین پژوهش او در رابطه با مستندسازی حضور حزب‌الله در این وقایع بوده است.

لقمان سلیم در اوایل دهه ۱۹۹۰، انتشارات «دار الجدید» را تأسیس کرد. او و همسر آلمانی‌اش، مونیکا برگمان، دو مستند نیز ساخته بودند. یکی از مستند‌ها درباره کشتار صبرا و شتیلا در طول جنگ داخلی در لبنان و دیگری مربوط به زندان پالمیرا در سوریه بود.

سلیم قبلا در مورد تهدیدهای مکرر جانی‌اش صحبت کرده بود. در دسامبر سال ۲۰۱۹، تعدادی در مقابل خانه او جمع شدند و شعارهایی علیه او و خانواده‌اش سر دادند. همچنین بر روی دیوارهای خانه‌اش شعارهایی نوشته بودند همچون «لقمان سلیم، خیانتکار و مزدور» و «حزب‌الله مایه افتخار است».

به دنبال آن، سلیم بیانیه‌ای منتشر كرد و كسانی را كه «خفاش‌های تاریكی» خوانده بود به این كار متهم كرد. او حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و نبیه بری، رئیس پارلمان را مسئول آنچه اتفاق افتاد و آنچه علیه او، خانواده و خانه‌اش «ممکن است اتفاق بیفتد»، خواند.