در پی حملات متقابل ارتش ترکیه و نیروهای دولتی سوریه در استان ادلب، ترکیه از روسیه درخواست کرد که نیروهای سوریه را مهار کند. در همان حال رجب طیب اردوغان اعلام کرد ارتش ترکیه به عملیات خود ادامه می‌دهد و اجازه نخواهد داد که نیروهای بشار اسد در ادلب پیشروی کنند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با انتقاد از عدم پایبندی دولت ترکیه به تعهدات خود در ذیل توافقات سوچی و آستانه، آنکارا را متهم به انتقال «تروریست‌ها» از ادلب به لیبی کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

سه‌شنبه ۱۵ بهمن / ۴ فوریه، یک روز پس از کشته شدن هفت سرباز و یک غیرنظامی ترکیه در حمله نیروهای سوریه به استان ادلب، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در هواپیمایی که او را از اوکراین بازمی‌گرداند به خبرنگاران گفت: «ترکیه به عملیات نظارت خود در ادلب سوریه ادامه خواهد داد و به دولت سوریه اجازه پیشروی در منطقه ادلب را نخواهد داد.»

اردوغان تأکید کرد که حمله به سربازان ترکیه در ادلب توسط نیروهای رژیم سوریه «نقض آشکار» توافق‌نامه مربوط ادلب است.

او با اشاره به عملیات تلافی‌جویانه روز گذشته ارتش ترکیه علیه نیروهای سوری گفت: «عملیاتی که انجام شد به‌نظرم درس مهمی بود. ما با قاطعیت ادامه خواهیم داد.»

تبادل آتش بین ترکیه و سوریه چند ساعت پس از ورود یک کاروان بزرگ نظامی ترکیه به استان ادلب، آخرین سنگر شورشیان در سوریه، رخ داد. چنین درگیری‌های مستقیمی بین دو طرف نادر بوده است. اردوغان روز گذشته پیش از عزیمت به اوکراین گفته بود توپخانه ترکیه حدود ۴۶ هدف را در ادلب مورد حمله قرار داد. او با بیان ‌این‌که هواپیماهای جنگی ترکیه نیز درگیر شدند، ادعا کرد که طرف سوری بین ۳۰ تا ۳۵ نفر تلفات داشته‌ است اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن شش نظامی سوری در این درگیری خبر داد.

اردوغان روز سه‌شنبه درباره روسیه نیز اعلام کرد که ترکیه نیازی نمی‌بیند در ارتباط با سوریه وارد اختلافات گسترده با روسیه شود: «بدون خشم اختلافات را بررسی و حل می‌کنیم. ما با روسیه اقدامات استراتژیک بسیار جدی داریم.»

در همین حال مولود چاووش‌اوغلو، روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن / ۴ فوریه از روسیه خواست تا نیروهای سوریه در ادلب را مهار کند. او گفت: «من به همتای خود سرگئی لاوروف گفتم که رژیم سوریه به پست‌های نظارت ما در اطراف ادلب حملات تحریک‌آمیزی کرده است. در صورت ادامه این اقدامات، تلافی خواهیم کرد و آن‌ها (روس‌ها) باید هر چه سریعتر رژیم را متوقف کنند. ما این بهانه را هم نمی‌پذیریم که “نمی‌توانیم رژیم را کاملاً کنترل کنیم”».

سرگئی لاوروف نیز شامگاه سه‌شنبه در مورد حمله نیروهای سوریه به مواضع ارتش ترکیه گفت: «مسکو تحرکات ارتش ترکیه را نتوانست به ارتش سوریه ابلاغ کند و این کوتاهی از سوی ترکیه بود، زیرا این کشور روسیه را در جریان این تحرکات قرار نداده بود.»

لاوروف از ترکیه خواست با جدیت توافق‌ سوچی در مورد استان ادلب را که خواهان جداسازی شورشیان مسلح از مخالفان میانه‌رو است، اجرا کند. وزیر خارجه روسیه آنکارا را متهم کرد که صدها ستیزه‌جو را برای مشارکت در درگیری‌های لیبی از ادلب به این کشور منتقل کرده است.

روز سه‌شنبه یک مقام امنیتی ترکیه که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت آنکارا هیچ برنامه‌ای برای برداشتن ۱۲ پست نظارتی که در این منطقه به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه ۲۰۱۷ با روسیه و ایران ایجاد کرده است، ندارد، حتی اگر برخی از این پست‌ها اکنون در محاصره نیروهای دولت سوریه باشند.

او افزود: «اطلاعاتی وجود دارد که برخی از پست‌های ناظر توسط رژیم اسد محاصره شده‌اند، اما تهیه سلاح‌های جدید، تجهیزات و پشتیبانی نظامی به سمت ادلب همچنان ادامه دارد.»

ترکیه در حال ساختن سرپناهی برای آوارگان در نزدیکی مرز ترکیه است. اردوغان روز دوشنبه گفته بود تقریباً یک میلیون نفر به آن‌جا می‌روند.

دیوید سوانسون، سخنگوی منطقه‌ای سازمان ملل متحد گفت که ۵۲۰ هزار نفر از ابتدای ماه دسامبر آواره شده‌اند. او گفت احتمال می‌رود که ۲۸۰ هزار نفر دیگر از مراکز شهری در نزدیکی دو بزرگراه اصلی این منطقه به آن‌ها افزوده شوند..

ترکیه در حال حاضر میزبان ۳,۵ میلیون پناهنده سوری است و گسترش خشونت‌ها در ادلب نگرانی از افزایش شمار پناهجویان به سمت مرز ترکیه را بیشتر کرده است.

بیشتر بخوانید: