کانادا با تعطيلی سفارت خود در ايران هم‌زمان ديپلمات‌های ايرانی را از کانادا اخراج کرد.

به گزارش رويترز، جان بيرد، وزير امور خارجه دولت محافظه‌کار کانادا امروز جمعه ۱۷ شهريورماه (هفتم سپتامبر) به ديپلمات‌های سفارت ايران در اتاوا، پنج روز مهلت داده است که خاک کانادا را ترک کنند.

بنا به اين گزارش، جان بيرد در بيانيه‌ای که امروز منتشر ساخت اعلام کرد “کانادا تمام روابط ديپلماتيک خود را با ايران قطع کرده است.”

بيرد در اين بيانيه افزوده است: “تمام کارکنان و ديپلمات‌های کانادايی ايران را ترک کرده‌اند و ديپلمات‌های ايرانی در اتاوا موظف شده‌اند که اين کشور را در مدت پنج روز ترک کنند.”

جان بيرد با محکوم کردن تهران به‌عنوان “بزرگ‌ترين تهديد برای صلح و امنيت جهان”، به برنامه هسته‌ای ايران، دشمنی ايران با اسرائيل، سياست‌ها و “سخنان ضديهودی” مقامات ايرانی و “کمک‌های نظامی تهران به رژيم بشار اسد در سوريه” اشاره کرد.

در تيرماه سال جاری کانادا در واکنش به مصاحبه رايزن فرهنگی ايران در اين کشور با يک وب‌سايت ايرانی نسبت به “استفاده از ايرانيان تبعيدی” برای اهداف خود و “تحت پوشش برنامه‌های فرهنگی” هشدار داده بود

وزير امور خارجه کانادا در اين بيانه گفت ايران آشکارا نسبت به امنيت ديپلمات‌های خارجی بی‌اعتناست.
اسرائيل از متحدان دولت محافظه‌کار استيون هارپر در اتاوا محسوب می‌شود و با روی کار آمدن دولت هارپر، روابط ديپلماتيک ايران و کانادا محدود شد.

در تيرماه سال جاری کانادا در واکنش به مصاحبه رايزن فرهنگی ايران در اين کشور با يک وب‌سايت ايرانی نسبت به “استفاده از ايرانيان تبعيدی” برای اهداف خود و “تحت پوشش برنامه‌های فرهنگی” هشدار داده بود.

جان بيرد در اين‌باره گفته بود: “سفارت ايران نبايد در انتخاب ايرانيان کانادايی دخالت کند. و نهادهای امنيتی کانادا اقدامات لازم را برای جلوگيری از اجرای تهديدها و ارعاب کانادايی‌ها انجام خواهند داد.”

در آن مصاحبه حميد محمدی، رايزن فرهنگی ايران در کانادا با اشاره به رشد جمعيت ايرانی در اين کشور بر ضرورت “برنامه‌ريزی منسجم‌تر فرهنگی برای گسترش ارتباط و تقويت هويت فرهنگی اين جمعيت” تأکيد کرده بود.

جان بيرد پيش از آن نيز در بهمن‌ماه سال گذشته در گفت‌وگويی با تلويزيون کانادا جمهوری اسلامی ايران را با حکومت آلمان نازی مقايسه کرده بود.

وی گفته بود به اسرائيل حق می‌دهد که به احتمال حمله نظامی به ايران بينديشد چرا که رهبر ايران از نابودی اسرائيل با عنوان نابودی “غده سرطانی” در خاورميانه پشتيبانی کرده است.

روابط ايران و کانادا در سال‌های گذشته از زمانی که زهرا کاظمی، خبرنگار کانادايی – ايرانی‌تبار در تيرماه سال ۱۳۸۲ در زندان‌های ايران به قتل رسيد همواره پرتنش بود.

زهرا کاظمی که با کارت عکاس خبری از سوی يک مؤسسه عکس انگليسی به ايران رفته بود در جريان تهيه گزارش و عکس از ناآرامی‌ها و اعتراضات دانشجويی در خردادماه ۱۳۸۲ در تهران دستگير شد و پس گذشت ۱۸ روز از بازداشت‌اش در ۲۰ تير در زندان کشته می‌شود.

کميته بررسی و تحقيق مجلس ششم در مورد قتل زهرا کاظمی در گزارش خود قاضی مرتضوی، دادستان وقت تهران را به عنوان متهم رديف اول اين پرونده معرفی کرد اما در رابطه با اين پرونده محمدرضا اقدم احمدی، کارمند وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران محاکمه شد که وی نيز بعدها به دليل “فقدان مدرک برای اثبات اتهامات” تبرئه گرديد.