رئیس سرویس‌ امنیت داخلی بریتانیا درباره احتمال آغاز مجدد ترورهایی که با پشتیبانی مالی حکومت ایران صورت می‌گیرد، هشدار داد.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، جاناتان ایوانز، مدیر کل MI5 (سرویس‌ امنیت داخلی بریتانیا) در سخنرانی خود که در ساعات پایانی روز گذشته، دوشنبه ۲۵ ژوئن (پنج تیر) در مرکز مالی لندن انجام شد، اظهار داشت: “به موازات افزایش نگرانی‌ها درباره اهداف هسته‌ای ایران، در ماه‌های اخیر شاهد توطئه‌هایی برای سوء قصد علیه منافع اسرائیل در هندوستان، آذربایجان و جاهای دیگر بوده‌ایم.”

او افزود: “مقامات آمریکا در سال گذشته از توطئه‌ای که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران برای حمله به سفیر عربستان سعودی در آمریکا تدارک دیده بود، پرده برداشت. صدالبته رهبری ایران به‌طور مستقیم پشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد.”

با وجودی که ایران تأکید دارد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است و هدف ساخت تسلیحات هسته‌ای را دنبال نمی‌کند، تنش‌ها در این‌باره در منطقه بالا گرفته است. دور اخیر مذاکرات هسته‌ای که میان ایران و قدرت‌های جهان در مسکو انجام شد، دستاوردی نداشت و این موضوع بیم آن‌ را که اسرائیل به اقدام نظامی یک جانبه‌ای برای ممانعت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست بزند، افزایش می‌دهد که این امر در عین حال می‌تواند پاسخی خشونت‌آمیز را از سوی ایران در پی داشته باشد.

جاناتان ایوانز: هم‌اکنون که فشارها روی رهبران ایران افزایش یافته است، شروع مجدد ترورهایی که ایرانیان یا متحدانشان نظیر حزب‌الله لبنان با پشتیبانی حکومت ایران انجام می‌دهند به هیچ روی غیرمحتمل نیست

ایوانز در نخستین اظهارات عمومی‌اش در دو سال اخیر از موضوع فوق چنین نتیجه‌گیری کرد: “بنابر این هم‌اکنون که فشارها روی رهبران ایران افزایش یافته است، شروع مجدد ترورهایی که ایرانیان یا متحدانشان نظیر حزب‌الله لبنان با پشتیبانی حکومت ایران انجام می‌دهند به هیچ روی غیرمحتمل نیست.”

خبرنگار ان‌بی‌سی نیوز همچنین دریافت که سرویس امنیت داخلی بریتانیا نیروهایی را که بر مسئله تهدیدهای تروریستی احتمالی از سوی ایران تمرکز کرده بودند، گسترش داده است.

جاناتان ايوانز همچنين در بخش ديگری از سخنان خود گفت سرنگونی حکومت‌های ديکتاتوری در تونس، مصر، ليبی و يمن هم‌زمان با گسترش دمکراسی، فعاليت شبکه تروريستی القاعده را در اين کشورها افزايش داده تا از اين طريق به کشورهای غربی از جمله بريتانيا حملات تروريستی انجام دهند.

به گفته وی القاعده که کشورهای عربی را ترک گفته بود و در دهه ۹۰ ميلادی در افغانستان نيرو گذاشته بود پس از سرنگونی حکومت طالبان در اين کشور به پاکستان منتقل شد و اکنون قصد دارد در اين کشورهای عربی جا باز کند.

ايوانز گفت: “شکی نيست که برخی از شبکه‌های تروريستی درصدد هستند در بازی‌های المپيک لندن دست به عمليات بزنند.”

المپيک لندن از ۲۷ ژوئيه تا ۱۲ اوت ۲۰۱۲ (ششم تا ۲۲ مرداد) برگزار خواهد شد.