روزنامه گاردین به ‌نقل از سفیر این کشور در ایران نوشته است که نفتکش حامل نفت ایران به دلیل آن‌که تحریم‌های اروپا علیه رژیم سوریه را نقض کرده توقیف شده است. سفیر بریتانیا از اقدام این کشور دفاع کرد. گاردین از بازجویی ۲۸ نفر خدمه نفتکش نیز خبر داد و محسن رضایی خواهان اقدام متقابل جمهوری اسلامی شد.

نفتکش «گریس ١»، حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد.
نفتکش «گریس ١»، حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد.

در پی توقیف نفتکش «گریس ١»، حامل نفت ایران، در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا، وزارت خارجه ایران شامگاه پنج‌شنبه ۱۳ تیر، راب مکر، سفیر این کشور در تهران را احضار و به این اقدام اعتراض کرد و گفت این نفتکش در حال گذر از آب‌های بین‌المللی بوده است.

در بیانیه وزارت خارجه ایران گفته شد که «جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.»

این بیانیه افزود سفیر بریتانیا با بیان این‌که مراتب را به لندن منتقل خواهد کرد، گفته که بریتانیا از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نمی‌کند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفت توقیف نفتکش «گریس ١» یک «اقدام فراسرزمینی» و یک «بدعت عجیب» و برخلاف سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است و به تنش‌ها دامن می‌زند.

روزنامه گاردین در گزارشی که روز جمعه ۱۴ تیر / ۵ ژوئیه منتشر کرده نوشته است که سفیر بریتانیا در تهران در دیدار با مقام‌های ایرانی از این اقدام کشور خود دفاع کرده و گفته است: «[بریتانیا] از اقدام قاطع مقام‌های جبل‌الطارق برای اجرای تحریم‌ها علیه رژیم بشار اسد استقبال می‌کند.»

گاردین افزوده است که توقیف این نفتکش با استناد به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام گرفته و مقام‌های بریتانیایی توقیف این کشتی را «وظیفه اخلاقی و قانونی» خود برای این تحریم‌ها می‌دانند: «بریتانیا تأکید می‌کند که با تلاش ایران برای افزایش صادرات نفت هیچ مخالفتی ندارد، اما تنها تا زمانی که این کشور با فروش محصولاتش تحریم‌های اتحادیه اروپا را نقض نکند.»

این روزنامه موضع بریتانیا مبنی بر این‌که نفتکش حامل نفت ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده و این کشور با افزایش صادرات نفت ایران مشکلی ندارد را با موضع اسپانیا متفاوت دانسته است. سرپرست وزارت خارجه اسپانیا روز گذشته اعلام کرده بود که احتمالاً نفتکش «گریس ١» بنا به درخواست آمریکا توقیف شده است.

در گزارش همچنین گفته‌شده که ۴۲ تفنگدار دریایی در توقیف این نفتکش شرکت داشتند و ۲۸ نفر خدمه آن توسط مقام‌های جبل‌الطارق به‌عنوان شاهد مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. بیشتر این افراد هندی هستند و شماری اوکراینی و پاکستانی هم در میان خدمه نفتکش دیده می‌شوند.

خبرگزاری مهر جمعه ۱۴ تیر ادعا کرد که نفتکش توقیف‌شده «گریس ١» به یک شرکت روسی به نام russian titan shipping line تعلق دارد که در امارات ثبت شده است. پیش از آن خبرگزاری رویترز ادعا کرده بود که این نفتکش در تملک یک شرکت سنگاپوری است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت اگر نفتکش ایرانی رفع توقیف نشود «وظیفه دستگاه‌های مسئول، اقدام متقابل و توقیف یک نفتکش انگلیسی است».

بر اساس بارنامه این نفتکش، «گریس ١» ابتدا در بندری در عراق پهلو گرفته، و بعد از بارگیری مقداری گازوئیل، به بندر عسلویه رفته و در آن‌جا نفت خام بار زده که از شمال آفریقا و با عبور از تنگه جبل‌الطارق محموله خود را در بندر بانیاس سوریه تخلیه کند.

این نخستین بار است که یک نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های اتحادیه اروپا توقیف می‌شود. در آوریل / فروردین سال جاری دولت مصر عبور نفتکش‌های حامل نفت ایران به مقصد سوریه را از کانال سوئز متوقف کرده بود.

بیشتر بخوانید: