دیدار اردوغان با پوتین

ترکیه و آمریکا درباره تصمیم ترکیه برای خرید سامانه اس-۴۰۰ با هم تنش دارند و آمریکا هشدار داده که اگر این معامله انجام شود، تحریم‌هایی برای این کشور در نظر خواهد گرفت. آنکارا این هشدارها را نادیده گرفته و می‌گوید که تغییری در برنامه خود ایجاد نخواهد کرد.

تنش‌های میان اعضای ناتو بر سر این موضوع شدت گرفته است.

اردوغان پیش از دیدار با ولادیمیر پوتین در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ گفته است که معامله اس-۴۰۰ نشانه پیشرفت روابط ترکیه و روسیه است.

او گفته است:

«انتقال محصول به همراه تکنولوژی آن، اولویت ترکیه است.»

خرید تجهیزات نظامی از روسیه، ترکیه را تحت فشار ایالات متحده قرار می‌دهد تا بر اساس یک قانون مصوب سال ۲۰۱۷ از تحریم‌ علیه این کشور استفاده کند.

آمریکا همچنین می‌گوید که اس-۴۰۰ سازگار با سیستم دفاعی ناتو نیست و می‌تواند هواپیماهای جنگنده اف ۳۵ را به خطر اندازد؛ جنگنده‌ای که ترکیه در ساخت آن کمک می‌کند و در حال برنامه‌ریزی برای خرید آن است.

در صورت اعمال تحریم‌های آمریکا، ترکیه از برنامه اف ۳۵ حذف خواهد شد و همچنین اقتصاد بیمار این کشور و صنایع دفاعی آن به خطر خواهد افتاد.

اردوغان روز شنبه با دونالد ترامپ هم دیدار کرد. گفته می‌شد این دیدار آخرین شانس ترکیه برای در امان ماندن از تحریم‌های آمریکاست.

ترامپ پس از این دیدار گفته است که موضوع خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه پیچیده است و احتمال اعمال تحریم علیه آنکارا بررسی شده، اما او موضع اردوغان را ترک می‌کند.

اردوغان اما گفته است ترامپ به او اطمینان داده که تحریمی در میان نخواهد بود.

توافق‌نامه خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ در ماه دسامبر ۲۰۱۷ بین ترکیه و روسیه امضا شد و هزینه آن ۲.۵ میلیارد دلار است.

اردوغان گفته برای آنکارا مهم است که تا سال ۲۰۲۳ ساخت نخستین رآکتور خود را در آکویو به پایان برساند. همچنین تجهیزات غیر هسته‌ای برای این محل خریداری خواهد شد.

آکویو نخستین سایت هسته‌ای تولید انرژی هسته‌ای در ترکیه است و با کمک روسیه در سواحل مدیترانه ساخته خواهد شد.

اردوغان قبلا گفته بود که هزینه ساخت این نیروگاه ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.