دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارش تازه‌ای که دوشنبه ۳۰ اردیبهشت / ۲۰ مه با امضای دامیچی یاماموتو، رئیس یوناما در افغانستان منتشر کرده، مبارزه با فساد در این کشور را همچنان نیاز اساسی این کشور دانسته است.

عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

دامیچی یاماموتو در این گزارش با عنوان «مبارزه‌ افغانستان با فساد: کار اساسی برای صلح و رفاه» از پیشرفت‌های افغانستان در مبارزه با فساد استقبال کرده اما گفته است: «تمام نهادهای افغان در کنار همه اقشار جامعه باید به تلاش‌های خود در راستای افزایش اصول تعهد، حساب‌دهی و شفافیت ادامه دهند.»

او افزوده است: «افغانستان باید استراتژی درازمدتی مبتنی بر دستاوردهای به‌دست آمده از روند اصلاحات تهیه و از اراده‌ ملی به‌عنوان اهرمی برای مبارزه با فساد استفاده کند.»

به‌گفته یاماموتو فساد حاکمیت قانون را تضعیف و زمینه را برای جنایت‌های بیشتر فراهم می‌سازد، فرهنگ معافیت از مجازات را تقویت می‌کند و چشم‌انداز صلح را در معرض خطر قرار می‌دهد.

یوناما در این گزارش، با بیان این‌که مبارزه با فساد تأثیری بر زند‌گی مردم افغانستان نداشته است پیشنهادهایی برای مبارزه بهتر و جدی‌تر با فساد و بهبود زندگی مردم افغانستان ارائه کرده‌ است.

اداره ایالات متحده آمریکا برای نظارت بر بازسازی افغانستان (سیگار) نیز پیش از این بارها از فساد در افغانستان، به‌ویژه در ارتش این کشور انتقاده کرده بود.

بیشتر بخوانید: