فدراسیون بوکس با انتشار بیانه‌ای از عدم دخالتش در فعالیت بوکسورهای دختر ایرانی خبر داد. تا اینجای کار این ساده‌ترین واکنشی‌ست که از سوی ایران به پیروزی صدف خادم نشان داده شده. صدف خادم نخستین بوکسور زن ایرانی است که روز شنبه در فرانسه نخستین مسابقه رسمی خود را برد؛ آن هم بدون حجاب که در جمهوری اسلامی اجباری است.

صدف خادم در نخستین مسابقه رسمی خود حریفش را شکست داد

 صدف خادم که به عنوان نخستین دختر بوکسور ایرانی با پرچم ایران در فرانسه به روی رینگ رفت، در سه راند آن شوان از فرانسه را شکست داد. پیروزی او انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. او پیش از مسابقه آرزو کرد که این اقدامش راه را برای سایر زنان ایرانی باز کند و پس از پیروزی، موفقیت خود را به کسانی تقدیم کرد که جان خود را در برای آزادی ایران فدا کردند.

حالا در نخستین واکنش، فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«این فدراسیون در حوزه بانوان هیچگونه فعالیتی ندارد، لذا برگزاری مسابقات و تمرینات این رشته ورزشی در هر مکانی مربوط به این فدراسیون نیست و مسئولیت آن با برگزار کنندگان یا شخص شرکت کننده خواهد بود.»

صدف خادم تا اینجای راه را تنها پیموده و ایران از او هیچگونه حمایتی نکرده است، البته به جز مربی ایرانی‌ تبارش مهیار منشی‌پور که دو سال قبل در ایران یک جلسه تمرین عمومی برگزار کرد. او در آن جلسه که در کوه‌های اطراف تهران برگزار شد، شش شاگرد زن داشت که یکی از آنها صدف بود.

وقتی مهیار منشی‌پور از ایران خارج شد، صدف خادم از طریق شبکه‌های اجتماعی با او تماس گرفت و از خواست که برایش یک مسابقه بوکس جور کند.

بوکس زنان در ایران رشته فعالی نیست. زنانی که تک و توک در این رشته فعالیت می‌کنند، این کار را شخصی یا با مربی خصوصی انجام می‌دهند. حتی در دولت‌های پیشین اعلام شده بود که شرکت در چنین رشته‌هایی مناسب «شأن بانوان ایرانی» نیست. با این حال آبان ماه ۹۷ اعلام شد که فدراسیون بوکس ثبت نام زنان در پرتال سایت خود را آزاد کرده و بر این اساس بوکس زنان در ایران برای نخستین پس از انقلاب بار فعالیت مقدماتی خود شروع خواهد کرد.

 فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که در راستای همگانی کردن این رشته، به نام نویسی از زنان علاقمند در زمینه‌های آموزش مربیگری بوکس، داوری بوکس در پرتال فدراسیون پرداخته است.

همچنین گفته شده بود ثبت نام در بخش ورزشکاری پرتال نیز برای زنان قابل انجام است.

راه‌اندازی بوکس در بخش زنان از قول‌های حسین ثوری، رئیس فدراسیون بوکس در زمان انتخابات بود. حسین ثوری در خصوص ثبت نام زنان در پرتال فدراسیون بوکس برای دوره‌های آموزش مربیگری و داوری بوکس گفته بود: «با توجه به خواسته فدراسیون‌ جهانی مبنی بر برابری جنسیتی بین مردان و زنان، از این‌ موضوع جلوگیری نکرده‌ایم.»

طبق سیاست فدراسیون جهانی بوکس (آیبا)، قرار است فعالیت بخش زنان همه کشورهایی که عضو آیبا هستند الزامی باشد.

محمد ستارپور، رئیس هیات بوکس استان تهران هم اسفند گذشته گفته بود امیدوار است وزارت ورزش مجوز فعالیت زنان ایرانی در رشته بوکس را صادر کند. او گفته بود در حال حاضر با پیگیری‌های فدراسیون بوکس و حسین ثوری، مجوز فعالیت زنان بوکسور مسلمان صادر شده است، اما برای شروع به کار زنان ایرانی باید وزارت ورزش مجوز صادر کند.

رئیس هیأت بوکس تهران، درباره زیر ساخت‌های لازم در کشور و خصوصاً تهران برای این رشته گفته بود: همانگونه که در سایر رشته‌های رزمی مانند ووشو و تکواندو برای فعالیت زنان زیر ساخت چندان متفاوتی وجود ندارد، می‌توان به شروع فعالیت بوکس نیز امیدوار بود.

او گفته بود در صورت موافقت وزارت ورزش، در کمتر از دو تا سه ماه می‌توان نخستین مسابقه بوکس زنان در کشور را برگزار کرد.

با این حال مهیار منشی پور گفته وقتی فدراسیون بوکس ایران در را به روی بوکس زنان باز کرد، از آن‌ها درخواست حضور در یک تورنمنت را کردند، اما آنها هم در مقابل تقاضای مربی زن و  داور زن کردند؛ راهی که طی کردن آن در کوتاه مدت ممکن نبود.

اکنون با پیروزی صدف خادم و سلب مسوولیت فدراسیون بوکس ایران، چشم ناظران به بازگشت او به ایران است. این نگرانی وجود دارد که با صدف خادم به دلیل شرکت در مسابقه بدون حجاب اسلامی، برخورد شود.

مهیار منشی‌پور به خبرگزاری رویترز گفته که صدف خادم چند روز دیگر به ایران باز می‌گردد و او هم او را در بازگشت به ایران همراهی خواهد کرد. این قهرمان سابق بوکس گفته: «اگر کار به بازداشت بکشد، او را تنها نمی‌گذارم.»

هرچند منشی پور گفته در صورت بازداشت صدف خادم کار را به رییس جمهوری فرانسه می‌کشاند، اما جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های خود در زمینه حقوق بشر و زنان توجهی به نظر سایر کشورها ندارد.