روزنامه لس‌آنجلس تایمز از توافق ایالات متحده و پنج قدرت جهانی درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داده ‌است.

 
بر اساس این گزارش که روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت جاری(۱۸ ماه مه) در این نشریه منتشر شده‌است، این کشور‌ها توافق کرده‌اند به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و کاهش دادن احتمال وقوع جنگ پیشنهادات مشترکی را به ایران ارائه کنند.
 
بر اساس این پیشنهاد مشترک از ایران خواسته می‌شود عملیات غنی‌سازی‌ را در نیروگاهی زیرزمینی واقع در نزدیکی شهر قم متوقف کند. این نیروگاه در مقابل حمله نظامی تاحدی آسیب‌ناپذیر است
 
این پیشنهادات شامل کمک به تامین سوخت راکتور کوچکی در ایران است که برای مصارف درمانی کاربرد دارد. همچنین سازمان ملل متحد نیز از وضع تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه ایران منصرف می‌شود.
 
اما در برابر، ایران هم باید تعهد بدهد که غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را متوقف کند. حکومت ایران همچنین باید بپذیرد ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده را از کشور خارج کند.
 
همچنین بر اساس این پیشنهاد مشترک از ایران خواسته می‌شود عملیات غنی‌سازی‌ را در نیروگاهی زیرزمینی واقع در نزدیکی شهر قم متوقف کند. این نیروگاه در مقابل حمله نظامی تاحدی آسیب‌ناپذیر است.
 
این موضع‌ مشترک نگرانی‌هایی را که درباره اختلاف‌ میان کشورهای گروه ۱+۵ در مورد ایران وجود داشت برطرف می‌کند اما برخی دیپلمات‌ها این احتمال را که نمایندگان ایران در مذاکره بغداد این طرح پیشنهادی مقدماتی را بدون مطرح کردن شروط خودشان یا درخواست امتیازهای قابل ملاحظه‌ای بپذیرند بسیار کم ارزیابی کرده‌اند.
 
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اوایل هفته جاری در گفت‌وگو با یواس‌آ تودی از رسیدن کشورهای گروه ۱+۵ به “موضعی واحد” خبر داده بود.
 
به گفته کلینتون، این موضع واحد انتظارات کشورهای ۱+۵ از ایران را در بازه زمانی مشخصی مطرح می‌کند؛ اینکه ایران به جامعه بین‌المللی تضمین دهد به دنبال دست‌یابی به سلاح‌های هسته‌ای نیست و نخواهد بود.
 
کلینتون با اشاره به اینکه روسیه و چین نیز که اغلب بر سر برنامه هسته‌ای ایران با غرب اختلاف نظر داشتند، از این طرح پیشنهادی حمایت کرده‌اند افزود: “حمایت این دو کشور به طور قابل ملاحظه‌ای نشان می‌دهد که باقی جهان نیز در پی راه‌ حلی صلح‌آمیز برای این مسئله‌اند.
 
دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، ۲۳ ماه مه جاری (سوم خرداد) در بغداد برگزار می‌شود.