هزاران تن از شهروندان مصر در اعتراض به نظاميان حاکم در مصر و کانديداتوری برخی چهره‌های نزديک به حسنی مبارک برای انتخابات رياست جمهوری مصر در ميدان تحرير قاهره تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين تظاهرات امروز يکم ارديبهشت (۲۰ آوريل) در پی دعوت گروه‌های ليبرال برگزار شد اما در نهايت، اسلام‌گرايان نيز به آن پيوستند.

پس از اعلام کانديداتوری عمر سليمان، رئيس دستگاه اطلاعاتی حسنی مبارک به منظور حضور در انتخابات رياست جمهوری گروه‌های ليبرال از مردم دعوت کردند که دست به راهپيمايی بزنند. اين فراخوان علی‌رغم ردصلاحيت عمر سليمان توسط کميته نظارت بر انتخابات همچنان به قوت خود باقی ماند تا امروز که ميدان تحرير قاهره بار ديگر شاهد تجمع هزاران تن از مصريان شد.

گروه‌های اسلام‌گرا نيز که پس از سقوط مبارک در سال گذشته، آراء انتخابات پارلمانی مصر را درو کرده بودند، در هفته گذشته تظاهراتی را با مطالباتی مشابه در ميدان تحرير برگزار کردند. اما اجتناب بسياری از گروه‌های ليبرال مصری از شرکت در آن تظاهرات، حکايت از عميق‌تر شدن شکاف‌هايی داشت که از زمان قيام مصر ميان معترضان به‌وجود آمده است.

گروه اخوان‌المسلمين پس از رد شدن صلاحيت خيرات الشاطر، نامزد اين حزب در انتخابات رياست جمهوری، اعلام کرد که با تمام قوا پشت تظاهرات امروز قرار خواهد گرفت

با اين حال، گروه اخوان‌المسلمين که بيشترين کرسی را در هر دو مجلس پارلمان مصر از آن خود کرده است، پس از رد شدن صلاحيت خيرات الشاطر، نامزد اين حزب در انتخابات رياست جمهوری، اعلام کرد که با تمام قوا پشت تظاهرات امروز قرار خواهد گرفت.

حازم ابو اسماعيل، اسلام‌گرای راديکال مصری نيز از جمله نامزدهای انتخابات رياست جمهوری بود که هفته گذشته رد صلاحيت شد. علت رد شدن صلاحيت او اين بوده است که مادرش شهروند دو کشور (آمريکا و مصر) محسوب می‌شود و اين با قوانين انتخاباتی مصر مغايرت دارد.

حاميان ابو اسماعيل نيز با پرچم‌های سياهی که شعارهايی اسلامی رويشان چاپ شده بود، به ميدان تحرير آمدند.

اما عمر سليمان به اين دليل رد صلاحيت شده است که نتوانسته به ميزان کافی از سراسر مصر برای خود امضا جمع کند.

طبق قوانين انتخاباتی مصر، جمع‌آوری اين امضاها لازمه نامزد شدن در انتخابات رياست جمهوری است.

شاطر نيز به‌دليل سابقه محکوميتی که در دادگاهی نظامی در دوران مبارک داشته، رد صلاحيت شده است.

حاميان ابو اسماعيل در ميدان تحرير شعارهايی را عليه نظاميان حاکم بر مصر سر دادند.

اين در حالی است که نظاميان قول داده‌اند که پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری در ماه ژوئن، قدرت را به رئيس جمهور جديد بسپارند. اما مخالفان، آنان را به طرح دسيسه‌هايی برای باقی ماندن در قدرت متهم می‌کنند.