علی خامنه‌ای به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داد. او در سخنان تندی به آمریکا و ترامپ حمله کرد و گفت: «آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید.» خامنه‌ای گفت به آلمان، فرانسه و بریتانیا هم اعتمادی ندارد و مسئولان اگر تضمین قطعی اجرای برجام را از آن‌ها نگرفتند ایران از توافق هسته‌ای خارج شود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران: اگر مسئله حضور ما در منطقه و مسئله موشک‌‌ها را قبول کنیم مسئله دیگری را شروع می‌کنند.
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران: اگر مسئله حضور ما در منطقه و مسئله موشک‌‌ها را قبول کنیم مسئله دیگری را شروع می‌کنند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، فردای روزی که دونالد ترامپ خروج کشورش از برجام را اعلام کرد، گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا حرف‌های سخیف و سبکی زد. شاید بیش از ۱۰ دروغ در حرف‌های او بود. هم نظام را تهدید کرد، هم ملت را که چنین و چنان می‌کنم. بنده از طرف ملت ایران می‌گویم: آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته، سه‌شنبه ۸ مه / ۱۸ اردیبهشت نظرش درباره برجام را اعلام کرد و گفت ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجدداً اعمال می‌کند.

خامنه‌ای به سخنان خود پس از توافق هسته‌ای در تابستان دو سال پیش اشاره کرد و گفت: «آن روز می‌گفتیم مسئله آمریکا با ایران مربوط به انرژی هسته‌ای نیست و این‌ها بهانه است، می‌گفتند نه این‌جور نیست، حالا دیدید که این‌جوری نیست. ما برجام را پذیرفتیم اما دشمنی‌ها با جمهوری اسلامی تمام نشد. (…) از روز اول بارها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید. گفتم اگر می‌خواهید قرارداد ببندید، تضمین لازم را بگیرید و بعد ببندید. یکی از شروطی که گفتم این بود که رئیس‌جمهور آمریکا باید امضا کند. مسئولین محترم زحمت کشیدند و عرق ریختند و خب، نتوانستند. دو سال و نیم است که ما در حال انجام این قرارداد هستیم و حالا این مردک می‌گوید من قبول ندارم.»

آمریکا به بریتانیا، فرانسه و آلمان مهلت داده بود که چنان‌چه مکمل‌هایی درباره تحدید نفوذ ایران در خاورمیانه و نظارت بر برنامه موشکی سپاه به برجام، و همچنین محدودیت دائمی غنی‌سازی اورنیوم در ایران از سال ۲۰۲۵ به بعد (بند غروب)  اضافه نشود آمریکا با خروج از برجام، تحریم‌ها علیه ایران را به جریان خواهد گذاشت. این سه کشور اروپایی از حفظ برجام پشتیبانی کردند و در عین حال خواهان پیشبرد مذاکراتی با ایران درباره موارد مورد نظر آمریکا شدند.

علی خامنه‌ای در این‌باره نیز گفت: «حالا مسئله حضور ما در منطقه و مسئله موشک‌‌ها را مطرح می‌کنند، اگر این‌ها را قبول کنیم مسئله تمام نخواهد شد، مسئله دیگری را شروع می‌کنند. (…) برخی [از داخلی‌ها] می‌گفتند چه اصراری دارید که می‌ایستید… خدا از سر تقصیراتشان بگذرد.»

در حالی‌که کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که همچنان در برجام خواهند ماند و می‌خواهند پس از خروج آمریکا از آن، برای چگونگی پیشبرد توافق هسته‌ای با ایران وارد گفت‌وگو شوند، علی خامنه‌ای می‌گوید: «گفته می‌شود با سه کشور اروپایی ادامه می‌دهیم. من به این سه کشور هم اعتماد ندارم؛ به این‌ها هم اعتماد نکنید. اگر می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین عملی بگیریم در غیر این صورت این‌ها همان کار آمریکا را خواهند کرد. اگر نتوانستید تضمین قطعی بگیرید، دیگر نمی‌شود برجام را ادامه داد.»

۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در بیانیه مشترکی گفته‌‌اند که به توافق هسته‌ای با ایران پایبند هستند و به آن ادامه می‌دهند.

این سخنان خامنه‌ای نشان می‌دهد که تصمیم به مذاکره با کشورهای اروپایی و طرف‌های توافق هسته‌ای تا حصول اطمینان به تضمین ادامه برجام، تصمیم کلان مجموعه حکومت ایران است. روز گذشته، پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز در یک سخنرانی تلویزیونی همین موضع را تکرار کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز صبح چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در نطق پیش از دستور خود با اشاره به سخنان حسن روحانی درباره مذاکره ایران با طرف‌های توافق هسته‌ای برای حفظ آن، گفت: «این اقدام نشان می‌دهد ایران به دنبال رفتار عکس‌العملی و ماجراجویانه نیست. البته باید به این واقعیت هم اشاره کنیم که با توجه به نوع رفتار سال‌های دور اروپا چندان به ادعای آنان در پا برجا نگه داشتن توافق هسته‌ای نمی‌توان اطمینان داشت. اما برای چند هفته ارزش آزمون دیگر را دارد تا برای همگان اتمام حجت شود که ایران همه راه‌های حل و فصل سیاسی و مسالمت‌آمیز را طی کرده است.»

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران هم روز چهارشنبه ضمن ابراز خوشحالی از خروج آمریکا از برجام درباره مذاکره با کشورهای اروپایی گفت: «نیمه‌امیدی که به برجام بسته شده و فرصت یکی ‌دو‌ هفته‌ای هم که رئیس‌جمهور دیشب اعلام کرد روشن است که اروپایی‌ها بین ایران و آمریکا نمی‌توانند مستقلانه تصمیم بگیرند و وابسته به آمریکا هستند و سرنوشت برجام روشن است.»

بیشتر بخوانید: