منابع ديپلماتيک می‌گويند کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی علیه ایران که مورد رضايت چين و روسيه نيز باشد، به “توافق اولیه” دست يافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک ديپلمات گفت: “قطعنامه آژانس، ايران را به گفت‌وگوی فعال‌تر با اين سازمان و اجرای کامل تعهدات خود فرا خواهد خواند.”

نشست دو روزه شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ايران روز پنج‌شنبه و جمعه ۱۷ و ۱۸ نوامبر (۲۶ و ۲۷ آبان ۱۳۹۰) در وین برگزار می‌شود.

يک منبع ديپلماتيک ديگر به خبرگزاری فرانسه گفت درباره صدور قطعنامه علیه ايران “خوش‌بين” است.

يک ديپلمات: قطعنامه آژانس، ايران را به گفت‌وگوی فعال‌تر با اين سازمان و اجرای کامل تعهدات خود فرا خواهد خواند

با اين حال ديپلمات‌ها گفته‌اند اين قطعنامه خواهان ارجاع دوباره پرونده ايران به شورای امنيت سازمان ملل نيست و بيشتر می‌خواهد تصويری از شکل‌گيری يک “جبهه متحد” عليه برنامه اتمی ايران را به نمايش بگذارد.

آژانس ۱۷ آبان امسال گزارشی را منتشر کرد که در آن ايران را به “وجود ابعاد نظامی” در برنامه اتمی‌اش متهم کرد. با اين حال اما ايران موضوعات مطرح شده در گزارش آژانس را رد کرده و آن‌ها را “اتهاماتی بی‌اساس” می‌داند.

چند روز پيش نيز باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا پس از ديدار با ديميتری مدودف، همتای روسی‌اش گفت آمريکا و روسيه درباره لزوم به‌کارگيری “تدابير مشترک” در برابر برنامه اتمی ايران توافق کرده‌اند.

اعضای اتحاديه اروپا نيز اعلام کرده‌اند تحريم‌های تازه‌ای را عليه ايران اعمال خواهند کرد.

اما روسيه اعلام کرده با اعمال تحريم‌های تازه عليه ايران موافق نيست و معتقد است مسأله هسته‌ای ايران بايد از راه ديپلماتيک و در چارچوب گروه ۱+۵ حل شود.

گروه ۱+۵ (آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين به اضافه آلمان) از سال ۲۰۰۳ ميلادی (۱۳۸۲) به همراه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواهان آن است که ايران کارهای مربوط به غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند اما ايران اين خواسته را نپذيرفته است.

تاکنون ايران و گروه ۱+۵ چند دور مذاکرات برگزار کرده‌اند اما اين گفت‌وگوها بدون نتيجه مشخصی پايان يافته است.

با شکست گفت‌وگوهای هسته‌ای غرب با ايران و تصميم جمهوری اسلامی برای غنی‌سازی اورانيوم، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پرونده ايران را در سال ۱۳۸۶ به شورای امنيت سازمان ملل فرستاد.

شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون چهار بار ايران را تحريم کرده است. با اين حال ايران می‌گويد با وجود اين تحريم‌ها از برنامه اتمی خود عقب‌نشينی نمی‌کند.