در حالی‌که روابط دو کره در سردترین نقطه خود قرار دارد، مذاکرات هیئت‌های نمایندگی دو کشور پس از گذشت بیش از دو سال برگزار شد.

مذاکرات کره جنوبی و کره شمالی پس از دو سال برگزار شد.
مذاکرات کره جنوبی و کره شمالی پس از دو سال برگزار شد.

دیدار هیئت‌های نمایندگی کره شمالی و کره جنوبی سه‌شنبه ۹ ژانویه / ۱۹ دی در روستای مرزی «پانمونجوم» با تدابیر شدید امنیتی، چشم‌انداز امیدبخشی را برای آرام کردن تنش بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی، ارائه می‌دهد. اما موضوع اصلی مذاکرات این هیئت‌ها بازی‌های المپیک زمستانی است که قرار است در ماه فوریه در پیونگ‌چانگ کره جنوبی برگزار شود.

به‌گفته کره جنوبی، در نخستین دور مذاکرات صبح سه‌شنبه، کره شمالی درخواست اعزام ورزشکاران و هیئت بلندپایه‌ای به بازی‌های المپیک زمستانی را مطرح کرد.

پیونگ‌یانگ همچنین در نظر دارد که با گروه‌های رقص و گروه‌های نمایشی تکواندو در پیونگ‌چانگ، فضایی به سود خود ایجاد کند.

کره جنوبی پیشنهاد داده است که دو تیم کره شمالی و کره جنوبی در مراسم گشایش المپیک زمستانی و مراسم پایانی زیر پرچم مشترکی در ورزشگاه رژه بروند. دو کشور آخرین بار در المپیک زمستانی تورین ایتالیا در سال ۲۰۰۶ دست به چنین کاری زدند.

کره جنوبی همچنین پیشنهاد داده است که سازمان‌های صلیب سرخ دو کشور به‌مناسبت آغاز سال نو که در ماه فوریه خواهد بود، امکان دیدار اعضای خانواده‌های جدامانده در دو کشور را فراهم سازند. این مذاکرات بعد از ظهر سه‌شنبه ادامه خواهد یافت.

ری سون – گوون، رئیس هیئت نمایندگی کره شمالی در آغاز مذاکرات گفت: «من با امیدواری به این‌جا آمده‌ام که دو کره صادقانه و با اعتماد با یکدیگر صحبت کنند تا با نتایج با ارزش [در مذاکرات] به مردم کره نخستین هدیه سال نو را اهدا کنند.» ری رئیس کمیته کره شمالی برای احیای صلح‌آمیز وحدت کشور است. چو میونگ – پیو، وزیر امور اتحاد کره جنوبی نیز از امید به مذاکرات با عزم و استقامت سخن گفت.

مسئله سفر تیم‌های ورزشی کره شمالی

در سرمای زیر سفر درجه، ری سون – گوون به شوخی گفت به‌راستی نمی‌توان گفت که روابط دو کره از آب و هوا سردتر است.

درخواست کره شمالی برای پخش مستقیم مذاکرات از تلویزیون از سوی کره جنوبی رد شده است.

کره جنوبی می‌گوید اجتناب از اقداماتی که تنش‌ها را در شبه‌جزیره کره افزایش دهد و فراهم‌سازی شرایط برای از سرگیری گفت‌وگوها در مورد منع سلاح‌های هسته‌ای به منظور برقراری صلح، ضروری است. چون هائه ـ سونگ، معاون وزیر امور اتحاد کره جنوبی ضمن اعلام این موضع به خبرنگاران گفت اعضای هیئت نمایندگی کره شمالی بدون آن‌که نظری بدهند با دقت به این مواضع گوش دادند.

کره شمالی نه در مورد تحریم‌ها و نه منطقه صنعتی کائه‌سونگ صحبتی نکرده است. در کائه‌سونگ واقع در مرز شمالی، تا آغاز سال ۲۰۱۶ کارگران کره شمالی با سرمایه کره جنوبی کار کرده‌اند، این همکاری تا زمانی که کره شمالی دست به آزمایش هسته‌ای زد و کره جنوبی این منطقه تجاری را بست، ادامه داشت.

مذاکرات دو کره نخستین مذاکرات دو کشور از ماه دسامبر ۲۰۱۵ تاکنون است. نزدیکی سریع دو کشور در ماه ژانویه پس از آن صورت می‌گیرد که کیم جونگ ـ اون، رهبر کره شمالی در سخنرانی‌اش به‌مناسبت سال نو برای شرکت در بازی‌های المپیک زمستانی اظهار تمایل کرد.

با این وجود، برای شرکت کره شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی، هنوز باید جزئیات فنی مشخص شود. به‌گفته کمیته آمادگی المپیک، مشارکت ورزشی کره شمالی آماده شده است اما مشارکت یک گروه بزرگ تشویق‌کننده می تواند مسائل اسکان آن‌ها را مطرح کند. همچنین مشخص نیست که چگونه هیئت کره شمالی از جمله ورزشکاران آن به کره جنوبی سفر خواهند کرد. پرواز با شرکت هواپیمایی کره شمالی «ایر کوریو»، به دلیل تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست. ساده‌ترین راه عبور از مسیر مرزی با تدابیر شدید امنیتی است، اما این باید دقیقاً مورد بررسی قرار گیرد. همچنین مشخص نیست که آیا کره شمالی از سوی کره جنوبی یا کمیته بین‌المللی المپیک برای شرکت در بازی‌ها پشتیبانی مالی خواهد شد یا خیر. این مورد به‌ویژه با توجه به تحریم‌های جهانی علیه کره شمالی بحث‌برانگیز خواهد بود.

مذاکرات دو کره در حالی انجام می‌شود که در ماه‌های اخیر تنش زیادی بر سر آزمایش‌های موشکی کره شمالی ایجاد شد. ادامه این آزمایش‌ها منجر به آن شد که در چند ماه اخیر دو بار کره شمالی مورد تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد. آخرین بار، در ماه دسامبر گذشته شورای امنیت صدور ۷۵ درصد از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کره شمالی را ممنوع اعلام کرد و از آغاز سال ۲۰۱۸ واردات فرآورده‌های تصفیه‌شده نفتی کره شمالی، از جمله نفت سفید و گازوئیل در حد ۵۰۰ هزار بشکه در سال و واردات نفت خام به ۴ میلیون بشکه در سال محدود شد. همچنین شهروندان کره‌ شمالی که خارج از این کشور کار می‌کنند، باید در مدت ۱۲ ماه به کشورشان بازگردند. بر اساس قطعنامه اخیر شورای امنیت، کشورهای جهان مجازند کشتی‌هایی را که مظنون به حمل کالاهای غیرقانونی به کره شمالی هستند رهگیری کرده، بازرسی و یا توقیف کنند.

بیشتر بخوانید: