دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید دین در ایران هنوز به‌طور کامل وارد عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی نشده و باید آن را «به‌شکل تام و تمام» وارد این عرصه‌ها کرد.

محسن رضایی، دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام
محسن رضایی، دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام

محسن رضایی روز پنج‌شنبه ۱۴ دی در نشست «تعامل حوزه و نظام اسلامی» در قم گفته است که عامل اصلی «روی‌آوری جوامع به اسلام» در خاورمیانه استمداد بیشتر «پناه‌آوردگان به غرب» از حوزه‌های دینی برای اداره امور جامعه و کشور بر اساس اسلام است.

او معتقد است که جوامع غیراسلامی منتظرند که پدیده‎های جدیدی از درون اسلام در مورد اداره جوامع صادر شود و اولین پاسخ در این زمینه انقلاب ایران بوده است که در زمینه «حرف و مدل» دارد.

محسن رضایی نظام ایران را «مقتدر» توصیف کرد اما گفت در زمینه حکومتگری دارای «ضعف‌های فوق‌العاده‌ای» در قوه قضائیه، دولت و مجلس است که با اسلامی‌کردن بیشتر می‌توان این مشکلات را حل کرد.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «دین را هنوز وارد عرصه‌های اجتماعی و اقتصاد و.. به شکل تام و تمام نکرده‌ایم، نباید با تبلیغات نادرست جلوی یک بسیج عظیم برای حضور دین در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی و شهرسازی و… را بگیریم.»

او اعتراضات سراسری روزهای اخیر در ایران را مثال آورد و گفت: «در این چند روز مشاهده کردیم که چگونه روی فشارهای اقتصادی سوار شدند و آن را به سمت نظام هدف گیری کردند، این درحالی است که سیاست‌های اقتصادی و خانواده و محیط زیست و… ابلاغ شده است و نظام نیز رویکرد مشخصی دارد.»

رضایی تأکید کرد که «پیش از آن‌که جنگ سیاسی با غرب داشته باشیم با غربیان در یک جنگ تمدنی وارد شدیم.»

اسلامی‌کردن همه عرصه‌های زندگی در ایران یکی از اهداف رهبران جمهوری اسلامی بوده است که به‌رغم همه تلاش‌های‌شان هنوز خود از عملی نشدن آن سخن می‌گویند.

در اعتراضات یک هفته اخیر در ایران بخشی از شعارهای معترضان در اعتراض به دخالت دین در ارکان زندگی سیاسی و اقتصادی کشور و سوء‌استفاده مسئولان حکومتی از آن بود. یکی از شعارهای معترضان چنین بود: «اسلام را پله کردید، ملت را ذله کردید».