وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای از خشونت‌ مأموران انتظامی علیه معترضان در تظاهرات سراسری ایران اظهار نگرانی کرده و در همان حال با دخالت خارجی در امور داخلی ایران مخالفت کرده است.

ساختمان وزارت خارجه ترکیه در آنکارا (عکس: آرشیو)

پنجشنبه ۷ دی در پی انتشار فراخوان تجمع «نه به گرانی»، صدها نفر از معترضان به گرانی، ابتدا در شهرهای مشهد، نیشابور، کاشمر و یزد دست به تجمع زدند و سپس این تجمعات به دیگر شهرهای ایران سرایت کرد و دامنه اعتراضات گسترده‌تر شد. اگر در ابتدا شعارها اقتصادی بود، به تدریج خواسته‌های اجتماعی و سیاسی نیز مطرح شد و رهبری جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای را نشانه رفت. شامگاه گذشته در قهدریجان و کرمانشاه برای نخستین بار معترضان به پاسگاه‌های پلیس نیز حمله کردند. تلویزیون دولتی ایران گزارش داده که در درگیری‌های شامگاه گذشته دست‌کم ۹ نفر کشته شده‌اند. یک پاسدار هم در نجف‌آباد کشته شده است.

وزارت خارجه ترکیه، سه‌شنبه ۱۲ دی با انتشار بیانیه‌ای از برخوردهای خشونت‌آمیز با معترضان ایرانی اظهار نگرانی کرده است:

«ما اعتقاد داریم ضروری‌ست [که مقامات جمهوری اسلامی] از برخوردهای خشونت‌آمیز و تحریک معترضان اجتناب کنند.»

در همان حال وزارت خارجه ترکیه در ادامه این بیانیه اعلام کرده که با دخالت خارجی در امورد داخلی ایران مخالف است.

پیش از این اتحادیه اروپا، وزارت خارجه بریتانیا و آلمان بر حق اعتراض مسالمت‌آمیز ایرانیان در اعتراضات سراسری تأکید کرده بودند.

سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که با مقامات جمهوری اسلامی در گفت وگوست و از آن‌ها می‌خواهد که حق اعتراض مسالمت‌آمیز مردم را به رسمیت بشناسند.


در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)