محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران فقط چند ساعت بعد از آنکه سخنگوی قوه قضائیه از او به عنوان «یک لات از چشم افتاده» یاد کرد، در نامه‌ای سرگشاده، با لحنی متفاوت به رهبر جمهوری اسلامی هشدار داد که به دلیل عملکرد قوه قضائیه و بی‌تفاوتی و ناکارآمدی دولت، وضع کشور «مدت‌هاست که از خط قرمز عبور کرده و به صفر نزدیک» شده است. یک پیام با دو معنا؟ احمدی‌نژاد در  این نامه خامنه‌ای را به عنوان «حضرتعالی» و «عزیر گرامی» خطاب قرار داده است.

محمود احمدی‌نژاد بر شانه علی خامنه‌ای بوسه می‌زند (عکس: آرشیو)

غلام‌حسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری سه‌شنبه ۷ آذر خود  در پاسخ به انتقادات محمود احمدی‌نژاد از قوه قضائیه، او را به «لاتی» تشبیه کرده بود که «از چشم افتاده و از این موضوع خیلی رنج می‌برد.» سخنگوی قوه قضائیه در این نشست خبری درباره احمدی‌نژاد گفته است که زبان او به «خلاف‌گویی» و «دروغگویی» عادت کرده. اکنون محمود احمدی‌نژاد فقط چند ساعت بعد از حمله سخنگوی قوه قضائیه، در نامه‌ای سرگشاده به علی خامنه‌ای که در سایت طرفداران او منتشر شده، در انتقاد از قوه قضائیه نوشته است:

«مقامات قضایی که خود باید ضامن آزادی مردم و امنیت و عدالت باشند، در افکار عمومی به هر دلیل متهم هستند و مواضع و تکذیب‌های پی در پی آنان نه تنها کمکی به بهبود شرایط نکرده بلکه وضع را بدتر کرده است. اصرار غیر عادی و غیر موجه و غیر قانونی بر مواضع شخصی و سیاسی و دخالت دادن آن مواضع در امر قضا و بهره‌برداری از قدرت قضایی در مناسبات سیاسی، شخصی و خانوادگی، فرصت رسیدگی و اصلاح وضع دستگاه قضایی و مراقبت از خطا و ظلم و تلاش برای حل مسائل اصلی کشور و احقاق حقوق مردم را از آن مقامات سلب کرده است. نارضایتی عمومی از وضع کشور و دستگاه قضایی بی‌سابقه و فریاد قاطبه مردم از بی‌عدالتی و روابط نادرست به آسمان است.»

محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته در یک گفت‌وگوی ویدیویی، قوه قضائیه را به «نقض قانون اساسی» متهم کرده و گفته بود که «اگر قرار بود دیکتاتوری قوه قضائیه داشته باشیم انقلاب نمی‌کردیم.»

او در نامه سرگشاده‌اش به علی خامنه‌ای به عنوان نمونه به اعتراضات مالباختگان مؤسسات مالی در مقابل مجلس و قوه قضائیه اشاره می‌کند و به رهبر جمهوری اسلامی می‌نویسد:

« همین مردم ،مأیوس از عدالت قضایی، در مقابل مجلس که نمایندگان آن را خانه ملت می‌نامند، به تظلم می‌روند اما با رفتار تند ضابطین مواجه می‌شوند. حتی یک نفر از مقامات مجلس نیز حاضر به گفت‌وگو و شنیدن سخنان آنان نمی‌شود.»

احمدی‌نژاد در نامه‌اش به خامنه‌ای این ادعا را در میان می‌آورد که شکایت‌های مردم را به گوش ولی فقیه می‌رساند. او قوه مجریه را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد:

«مقامات قوه مجریه با امید و اعتنای بیش از اندازه به نتایج توافق موسوم به برجام و یا تمرکز بیش از حد بر آن تقریباً سایر امور کشور را رها کرده‌اند. بازی با آمار و ارائه اطلاعات غیر واقعی از وضع کشور نیز مانند پاشیدن نمک بر زخم‌های عمیق مردم شده است.»

رئیس جمهور سابق نمایندگان مجلس را هم متهم می‌کند که با برخورداری از مصونیت قضایی، از مشکلات مردم دور افتاده‌اند و حاشیه امنی برای خود ساخته‌اند.

او رهبر جمهوری اسلامی را به عنوان «عزیر گرامی» خطاب قرار می‌دهد و در هشدار به او می‌نویسد:

«به دلیل غفلت مسئولان و اثرگذاری برنامه‌های دشمنان، بحران‌های رکود بی‌سابقه اقتصادی، نقدینگی، بانکی، بیکاری، فقر و فاصله طبقاتی و تولید به وضعیت حادی رسیده و هر لحظه ممکن است کشور و مردم را با شرایط غیر قابل پیش‌بینی و مدیریت مواجه سازد.»

درگیری محمود احمدی‌نژاد و یارانش با قوه قضائیه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران پس از تشکیل دادگاه حمید بقایی و بازپرسی از اسفندیار رحیم مشایی وارد دور تازه‌ای شده است. حمید بقایی روز گذشته اعلام کرده بود که ۹ تن از مسئولان بلندپایه نظام از جمله ابراهیم رئیسی (تولیت آستان قدس) و محمد علی جعفری (فرمانده سپاه پاسداران) از احمدی‌نژاد به مناسبت‌هایی سکه طلا دریافت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: