حجت‌الاسلام محمدصادق هنرور شجاعی به چهار سال زندان، ۵۰ ضربه شلاق و پرداخت هشت ميليون ريال جزای نقدی محکوم شد.

به گزارش راديو زمانه، حجت‌الاسلام محمدصادق (آرش) هنرور شجاعی خويی، مجتهد و مدرس حوزه عليمه قم و از منتقدان نظريه ولايت فقيه در شعبه سوم دادگاه ويژه روحانيت به تحمل چهار سال زندان، ۵۰ ضربه شلاق و پرداخت هشت ميليون ريال جزای نقدی محکوم شد.

اين در حالی است که حکم‌های شعبه‌های دادگاه ويژه روحانيت غير قابل تجديد نظرخواهی هستند و رأی شعبه بدوی قطعی به‌شمار می‌رود.

اين روحانی غير دولتی، مدافع هويت مدنی روحانيت و مخالف هويت سياسی آن، همچنين بر اساس رأی اين شعبه از دادگاه به خلع لباس روحانيت برای هميشه محکوم شده است. حجت‌الاسلام هنرور شجاعی در دادگاه به‌شدت با اين رأی مخالفت کرده است.

هنرور شجاعی: حکومت لباسی به تن من نکرده است که بتواند آن را درآورد

هنرور شجاعی در مخالفت با حکم خلع لباس، گفته است: “تلبس به لباس روحانيت در چارچوب حکومتی حوزه صورت نگرفته است که بتوان به‌وسيله حکم حکومتی آن را سلب کرد. بلکه بعد از نيل به درجه اجتهاد و توسط مراجع تقليد حوزه ملبس شده است.”

محمدصادق هنرور شجاعی، پنجم آبان‌ماه ۱۳۸۹ به اتهام “جاسوسی و همکاری با سفارت آلمان در تهران از طريق اجرای پروژه اروپايی‌سازی اسلام و مخالفت با مبانی فقهی اسلام و فعاليت تبليغی عليه احکام اسلام و اقدام عليه امنيت ملی و هتک حيثيت نظام و روحانيت” بازداشت شد.

وی با سپری کردن هشت ماه در بند ۲۰۹ اوين به‌شکل انفرادی، زير فشارهای جسمی و روحی برای اعتراف تلويزيونی قرار گرفت.

از جمله شکنجه‌های اعمال‌شده عليه هنرور شجاعی جلوگيری از دسترسی به داروهای ويژه‌ای بود که وی برای درمان بيماری صرع حاد خود به آن‌ها نياز داشت.

اين روحانی غير دولتی و منتقد هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوين زندگی می‌کند. وزارت اطلاعات با انتقال اين روحانی به بند ويژه روحانيت در زندان اوين مخالفت کرده است.

هنرور شجاعی از زمان انتقال به بند سياسی ۳۵۰ اوين به برگزاری کلاس‌های فقهی و تاريخی مختلف با برداشتی ديگر از فقه شيعه و مبانی اسلام پرداخته است.

عکس حجت‌الاسلام هنرور شجاعی از تارنمای خانه حقوق بشر ايران