سخنگوی قوه قضائيه ضمن انتقاد به بانک ملی ايران در مورد اختلاس سه هزار ميلياردی گفت اصلأ کشفی در اين مورد اتفاق نيفتاده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام غلام‌حسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه ايران در نشست خبری امروز دوشنبه چهارم مهرماه با “فساد و جرم بزرگ است” خواندن اختلاس سه هزار ميلياردی اخير به برخی از “تخلفات اتفاق افتاده در بانک ملی” پرداخت.

اختلاس سه هزار ميلياردی اخير در ايران در يکی از شعبه‌های بانک صادرات خوزستان و در مدت چهار سال اخير انجام گرفته است.

گروه اميرمنصور خسروی (آريا) به عنوان «عامل اصلی اختلاس سه هزار ميلياردی» معرفی شده است.

اژه‌ای گفت: “سئوالم از آقای رئيس بانک ملی اين است که شما که سقف ارسال شده از سوی اين شعبه (بانک صادرات) درجه سه اهوازی را می‌دانستيد و مشاهده کرده بوديد که اسناد گشايش شده بسيار بيشتر از سقف اين بانک است، آيا اسناد زمينه را نبايد به صورت دقيق بررسی می‌کرديد تا نسبت به تقلبی بودن اسناد مطمئن شويد؟”

وی افزود: “اين پول بی‌آن‌که بين بانک کارگزار و بانک گشايش کننده سندی رد و بدل شود، پرداخت شده است.”

برخی منابع خبری ايران، مه‌آفريد اميرخسروی را مسئول اصلی اختلاس سه هزار ميلياردی می‌دانند که به نام پدرش اميرمنصور خسروی، معروف به آريا شرکت خود را ثبت کرده است. اين در حالی است که تارنمای خبرآنلاين اعلام کرد اميرمنصور خسروی (آريا) سه سال پيش فوت کرده است

سخنگوی قوه قضائيه گفت: “پول قابل توجهی در معاملات انجام‌شده نصيب بانک ملی شده است ولی طمع سود بيشتر رئيس‌ بانک را به اين وضعيت فعلی انداخت. بخشی از پول‌هايی که به اين شيوه دريافت شده است با چند وجه پول‌شويی بنا بود که صرف تأسيس بانک آريا شود.”

به گفته اژه‌ای کميسيون اصل ۹۰ مجلس در تاريخ ۱۸ دی‌ماه سال گذشته به مديرعامل بانک ملی نامه نوشت و نسبت به اقدامات شرکت اميرمنصور آريا هشدار داد اما از آن زمان به بعد تخلفات ادامه يافت و هشدارها ناديده گرفته شد.

محسنی اژه‌ای به موضوع «کشف اين اختلاس» اشاره کرد و گفت: “موضوعی که مطرح است اين است که اصلأ کشفی اتفاق نيفتاده است بلکه وقتی مشکل سررسيد حساب‌ها به وجود آمد موضوع علنی شد.”

محمود بهمنی، رئيس بانک مرکزی ايران روز ۲۱ شهريورماه گفته بود اين بانک خودش اختلاس سه هزار ميليارد تومانی بانکی را کشف کرده است.

اژه‌ای همچنين گفت اين اختلاس به‌موقع به دستگاه قضائی اطلاع داده نشده است.

سخنگوی قوه قضائيه گفت: “دستگاه قضائی تعدادی از شرکا و معاونان در رده اول جرم را شناسايی، دستگير يا احضار کرد و تا به امروز افرادی که برای‌شان قرار صادر شده است، ۲۲ نفر به عنوان متهم مورد تحقيق قرار گرفته و تعدادی از آنان در بازداشت موقت به‌سر می‌برند.”

وی افزود: “رئيس شعبه صادرات اهواز و تعدادی از مديران، مدير شعبه بانک ملی کيش، برخی از افراد بانک استان، مه‌آفريد اميرخسروی و تعدادی ديگر در بازداشتند.”

محسنی اژه‌ای در مورد افراد بازداشت‌شده به اتهام “همکاری با بی‌بی‌سی فارسی” گفت اين افراد “به‌صورت غيرقانونی مطالبی را تهيه می‌کردند و در اختيار بی‌بی‌سی قرار می‌دادند”

برخی منابع خبری ايران، مه‌آفريد اميرخسروی را مسئول اصلی اختلاس سه هزار ميلياردی می‌دانند که به نام پدرش اميرمنصور خسروی، معروف به آريا شرکت خود را ثبت کرده است. اين در حالی است که تارنمای خبرآنلاين نوشته بود اميرمنصور خسروی (آريا) سه سال پيش فوت کرده است.

اژه‌ای همچنين گفت مجموع اموال اعلام شده از سوی متهمان کفاف کل جرم به‌وقوع پيوسته را می‌کند.»
وی از ارسال پرونده متهمان به تهران و تحويل آنان از اهواز به تهران نيز خبر داد.

محسنی اژه‌ای تأکيد کرد: “افرادی اين‌چنينی که تخلفاتی به اين گستردگی انجام می‌دهند حتمأ به تنهايی نمی‌توانند اين کار را انجام دهند و بايد به اين مسأله رسيدگی شود.”

سخنگوی قوه‌ قضائيه ايران در بخش ديگری از سخنان خود به بازداشت گروهی از مستندسازان که به گفته مقامات ايرانی به اتهام “همکاری با بی‌بی‌سی فارسی” دستگير شده‌اند، گفت اين افراد “به‌صورت غيرقانونی مطالبی را تهيه می‌کردند و در اختيار بی‌بی‌سی قرار می‌دادند.”

وی افزود آن‌ها “با گزارش رسمی وزارت اطلاعات تحت تعقيب قرار گرفتند” اما در مورد تعداد بازداشت‌شدگان و اثبات اتهام آنان اظهار بی‌اطلاعی کرد.

محسنی اژه‌ای در مورد سخنان شان بائر و جاش فتال، دو تبعه آمريکايی آزاد شده از زندان‌ اوين تهران که در نشست رسانه‌ای نيويورک از خشونت‌ها و نقض حقوق بشر در دوران زندان خود گفته بودند اظهار داشت: “وقتی اربابان و دولت‌های اين افراد چنين حرف‌هايی را می‌زنند زدن چنين حرف‌هايی از سوی خود آن‌ها هم طبيعی است.”

سخنگوی قوه قضائيه گفت: “اظهارات وکيل اين دو متهم در طول اين مدت و مطالبی که دفتر حافظ منافع آمريکا در اختيار آن‌ها قرار داده است کاملا خلاف اين مطالب است.”

شان بائر و جاش فتال گفته بودند که در مدت زندان خود شاهد فريادهای زندانيان ديگر بودند که تحت فشار قرار داشتند. آن‌ها از زندانيان بی‌گناه و عقيدتی “بسيار زياد” در زندان‌های ايران سخن گفتند و دولت ايران را دولت “بی‌رحمی که هيچ احترامی برای حقوق بشر قائل نيست” عنوان کرده بودند.