در هفتمین بخش از مجموعه برنامه‌های برجستگان سنتی که روزهای چهارشنبه از رادیو زمانه پخش می‌شود، محمود خوشنام این هفته به نور علی خان برومند، استاد ردیف‌شناس و پژوهشگر موسیقی ملی ایران می‌پردازد.


نور علی خان برومند از راویان معتبر ردیف در موسیقی ملی ایران است. اصولاً استادان ردیف‌شناس کمتر روی صحنه ظاهر می‌شوند و با این حال اهمیت آن‌ها در این است که آموزه‌هایشان بسیاری از هنرمندان نام‌آشنا را می‌پرواند.

محمود خوشنام در ابتدای این برنامه به پیشینه نور علی خان برومند می‌پردازد. او در خانواده‌ای هنردوست پرورش یافت. پدر او میرزا عبدالوهاب جواهری به دو چیز عشق می‌ورزید: موسیقی و گل. ازین نظر شگفت‌انگیز نیست که از دو پسر او، نور علی موسیقی را برگزید و محمود علی به گل و گل‌پروری روی آورد.
 

خوشنام در ادامه به مهم‌ترین دستاوردهای نور علی خان برومند اشاره می‌کند. یکی از دستاوردهای او برای موسیقی ملی ما این است که ردیف‌های میرزا عبدالله خان را به‌طور کامل ضبط کرد و از خود باقی گذاشت. به رغم این دستاوردها او در موسیقی سنتی تعصب داشت و در برابر هرگونه نوآوری در موسیقی سنتی ایران جبهه‌گیری می‌کرد. محمود خوشنام به تحلیل این موضوع و پیامدهایش و به شاگردانی که نزد نور علی‌خان آموختند اما به راه دیگری رفتند، می‌پردازد.
 

هفتمین بخش از مجموعه برنامه‌های برجستگان سنتی را می‌توانید از طریق فایل صوتی بشنوید.(+)
 

طرح:رادیو زمانه 

در همین زمینه:

::مجموعه برنامه های برجستگان سنتی از محمود خوشنام در رادیو زمانه::