علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون سياست خارجی مجلس ايران گفت روسيه طبق طرح گام به گام بايد در گام بعدی به آمريکا در راستای حذف تحريم‌هاعليه ايران فشار آورند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی با بيان اين‌که «جمهوری اسلامی ايران تاکنون گام‌های مهمی را در راستای ايجاد شفافيت در فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای خود برداشته است»، افزود: «روس‌ها اگر بر اساس واقعيت عمل کنند بايد گام بعدی خود را فشار بر آمريکا در راستای حذف تحريم‌ها عليه ايران قرار دهند.»

در طرح گام به گام روسيه، ايران در هر مرحله که به سئوالات و نگرانی‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد، گام‌های متقابلی از سوی جامعه جهانی مانند کوتاه شدن دوره برخی تحريم‌ها يا تعليق آن‌ها برداشته خواهد شد.

علاءالدين بروجردی اصل مذاکره با روسيه به‌عنوان يک عضو دائم شورای امنيت را حائز اهميت خواند و سفر نيکلای پاتروشف، دبير شورای امنيت فدراسيون روسيه به ايران را مثبت ارزيابی کرد.

علاءالدين بروجردی اصل مذاکره با روسيه به‌عنوان يک عضو دائم شورای امنيت را حائز اهميت خواند و سفر نيکلای پاتروشف، دبير شورای امنيت فدراسيون روسيه به ايران را مثبت ارزيابی کرد

نيکلای پاتروشف عصر روز دوشنبه ۲۴ مردادماه جاری به‌منظور پی‌گيری و بررسی طرح گام به گام روسيه، بررسی حوادث و تغييرات منطقه و مطالبه جمهوری اسلامی ايران در مورد موشک‌های اس-۳۰۰ از روسيه در رأس هیأتی وارد تهران شد.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران در ديدار با نيکلای پاتروشف گفت: «جمهوری اسلامی ايران از ابتکار عمل روسيه در طرح راهکار گام به گام استقبال می‌کند و آمادگی دارد در تنظيم پيشنهاداتی برای تعامل و همکاری در اين خصوص مشارکت داشته باشد.»

از سوی ديگر علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران نيز به مسکو سفر کرد و در مورد طرح گام به گام با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود به گفت‌وگو نشست.

صالحی نيز طرح گام به گام را مثبت ارزيابی نمود و آن را «بسيار خيرخواهانه» خواند.

صالحی روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد گفت: «ما با روح طرح و اين‌که حرکت گام به گام جديدی داشته باشيم موافقيم اما گام‌ها بايد متقابل برداشته شود.»

وزير امور خارجه ايران افزود: «ما اعلام کرديم با روح اين طرح موافقيم تا حرکت جديدی داشته باشيم که گام به گام جلو برويم؛ به‌طوری که هم‌زمانی در آن نهفته شود، يعنی اگر قدمی را يک طرف برداشت معادل و متناسب آن، طرف مقابل اقدامی انجام دهد، نه اين‌که اقدام يک طرف بدون پاسخ باشد.»

سرگئی لاوروف نيز مذاکرات اخير دبير شورای امنيت فدراسيون روسيه در تهران را «بسيار موفق» ارزيابی کرد.

روسيه می‌گويد هدفش از طرح گام به گام بازگشت ايران و گروه ۱+۵ به مذاکرات هسته‌ای است.

در چند سال گذشته مذاکرات اتمی ايران و پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد يعنی بريتانيا، چين، فرانسه، روسيه و ايالات متحده به اضافه آلمان که در ژنو و استانبول برگزار شد، نتوانست به پيشرفتی برسد.

کشورهای غربی می‌گويند نگران هستند که ايران در «پوشش» برنامه اتمی، «اهداف نظامی» را دنبال کند اما ايران برنامه اتمی خود را «صلح‌آميز» معرفی می‌کند.