اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری روز جمعه ۴ فروردین با اعلام این خبر که سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند افزود دولت در بهترین حالت توانسته است برای ۶۰۰ هزار تن در سال شغل ایجاد کند.

عکس: آرشیو

او با بیان این مساله که هم‌اکنون میلیون‌ها نفر بیکارند اعلام کرد که بخش زیادی از بیکاران تحصیل‌کردگان دانشگاهی هستند. به گفته جهانگیری، سالانه یک میلیون نفر از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند.

جهانگیری نسبت به عواقب بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هشدار داد و گفت: «در صورت استفاده نشدن از این ظرفیت بسیار بالا این جمعیت خود به خود تبدیل به یک تهدید بسیار مهم» خواهد شد. جهانگیری از سر راه برداشتن موانع فعالیت بخش خصوصی را راه ایجاد اشتغال دانست.

معاون روحانی که در جلسه ستاد «اقتصاد مقاومتی» خراسان رضوی سخن می‌گفت، به تحسین از اقتصاد مقاومتی مورد نظر خامنه‌ای پرداخت و افزود: «این سیاست‌ها برای نخستین بار توانسته همه کشور را در یک موضوع همگرا کرده و بخش خصوصی نیز به مفید بودن این سیاست‌ها اذعان دارد.»

جهانگیری تاکید کرد که در راستای پیشبرد این سیاست «قرارگاه اقتصاد مقاومتی» نیز شکل گرفته اما تصریح کرد که نمی‌توان انتظار داشت مشکلات اقتصادی کشور یک ساله حل شود.

گرچه مسئولان حکومت از میلیون‌ها بیکار صحبت می‌کنند اما آمار دقیق بیکاران اعلام نمی‌شود.

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری سال ۹۵ را ۴/۱۲ درصد اعلام کرده است که نسبت به سال قبل افزایش نشان می‌دهد.  با این حال به گفته رئیس مرکز آمار اگر قرار باشد نحوه محاسبه نرخ بیکاری تغییر کند، نرخ بیکاری به ۲۲ درصد خواهد رسید.

روحانی چند ماه پیش، بزرگ‌ترین مشکل کشور در سال‌های آینده را موج بیکاری دانسته و گفته بود دولت به تنهایی قادر به حل مشکل بیکاری نیست.

خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی سال جاری را «سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» اعلام کرده و وعده داده که از طریق از میان بردن رکود و افزایش تولید اشتغال ایجاد شود.


بیشتر بخوانید: