مخالفان عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر به یک موفقیت مهم دست یافتند. دادگاهی در قاهره توافق برای واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی را ملغی اعلام کرد.

جزیره تیران (در جلو) و صنافیر (در زمینه)
جزیره تیران (در جلو) و صنافیر (در زمینه)

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه شورای دولتی، دادگاه عالی اداری در مصر که بالاترین صلاحیت قضایی در این کشور را دارد امروز سه‌شنبه ۲۱ ژوئن / یک تیر نظر مخالفان با واگذاری دو جزیره را تأیید کرد.

دولت مصر در ماه آوریل سال جاری میلادی اعلام کرد که دو جزیره تیران و صنافیر را به عربستان سعودی واگذار می‌کند. به گفته مقامات مصری این دو جزیره پیش از این همواره به عربستان تعلق داشته‌اند.

دو جزیره تیران و صنافیر از سال ۱۹۵۰ تحت اداره مصر قرار گرفتند. واگذاری این جزایر به عربستان سعودی به‌هنگام دیدار سلمان، پادشاه عربستان از مصر به امضا رسید. عربستان سعودی به ارتش مصر و اقتصاد بیمار این کشور میلیاردها دلار کمک کرده است.

از نیمه ماه آوریل اعتراضات گسترده‌ای علیه واگذاری دو جزیره شکل گرفت و دولت عبدالفتاح سیسی این اعتراضات را سرکوب کرد. فعالان سیاسی از بازداشت هزاران نفر سخن گفته‌اند.

خالد داود، یکی از اصلی‌ترین فعالان کارزار علیه فروش دو جزیره در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان رأی دادگاه عالی اداری را «یک پیروزی بزرگ» خواند و گفت: «امیدوارم اکنون دیگر همه کسانی که در اعتراض به این اقدام دستگیر شده بودند آزاد شوند.»

بیشتر بخوانید: