با آغاز نبرد میان نیروهای دولتی عراق با شبه‌نظامیان وابسته به گروه دولت اسلامی (داعش) در حوالی شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق، بیش از دو هزار نفر طی یک هفته از این شهر آواره و فراری شدند.

An Iraqi woman, who fled the violence in the northern city of Mosul, walks past children at the youth sports centre where they found refuge in Makhmur, about 280 kilometres (175 miles) north of the capital Baghdad, on March 30, 2016. Thousands of desperate civilians were fleeing fighting on March 27, 2016 on the new front opened by Iraqi forces against the Islamic State group south of the city of Mosul. Iraqi army troops and allied paramilitary fighters launched the week before a major offensive aimed at retaking the northern Nineveh province, the capital of which, Mosul, is the main hub of IS in Iraq. / AFP / SAFIN HAMED
دولت عراق امکانات چندانی برای آوارگان موصلی مهیا نکرده و این افراد در استادیومی با شرایطی بسیار نامناسب اسکان داده می‌شوند

به گزارش آسوشیتد پرس، تنها در شب گذشته صدها نفر از موصل گریختند و به منطقه کردنشین «مخمور» وارد شدند. مخمور در حال حاضر مقصد اصلی فراریان از موصل است. آنها از خط مقدم صعب العبوری عبور می‌کنند که سراسر توسط داعش مین‌گذاری شده است.

در حال حاضر ارتش عراق و گروه‌های شبه نظامی این کشور از ۲۴ مارس عملیاتی را به منظور زمینه‌سازی برای حمله به موصل آغاز کرده‌اند.

از آغاز سال ۲۰۱۵ شهر موصل به عنوان بخش بسیار مهمی از قلمروی داعش از تمام شهرهای مجاورش از جمله کرکوک جدا شد. در پی این اقدام نیز بسیاری بیش از یک سال است که از خانواده خود دور افتادند.

محمود البیجاری که به تازگی موفق به فرار از موصل شد می‌گوید: «امروز روز خوشحالی من است، چرا که در نهایت پس از یک سال و یک ماه زندگی زیر سایه داعش به همسر و بچه‌هایم می‌رسم.»

ارتش عراق با حمایت گروه‌های شبه‌نظامی این کشور از هفته گذشته عملیات خود برای آزادسازی موصل، پایتخت استان نینوا را آغاز کرده است. موصل از تابستان سال ۲۰۱۴ در عملیاتی برق‌آسا به کنترل نیروهای داعش درآمد.

یکی از اعضای شورای استان نینوا می‌گوید تاکنون بیش از هزار نفر را از موصل به مخمور فراری داده‌اند. با این حال هنوز دولت عراق امکانات چندانی برای این افراد مهیا نکرده و این افراد در استادیومی با شرایطی بسیار نامناسب اسکان داده می‌شوند.البته هم مقامات کردستان عراق و هم سازمان ملل اعلام کردند که در حال ساخت کمپ‌ها و اردوگا‌های بزرگتر برای فراریان موصل هستند.

سازمان ملل متحد تخمین زده است که از سال ۲۰۱۴ و با ورود داعش و شعله‌ور شدن جنگ عراق بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن تاکنون آواره شده باشند. سازمان ملل می‌گوید با آغاز عملیات آزادسازی موصل این تعداد افزایش چشمگیری خواهند یافت. در حال حاضر بیش از دو میلیون نفر در شهر موصل زندگی می‌کنند.

در همین زمینه

هزاران نفر در پیشروی ارتش عراق به سوی موصل آواره شده‌اند

آغاز عملیات «فتح» برای آزاد سازی موصل