آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با نمایندگان دوره چهارم مجلس خبرگان دیدار کرد. او در این دیدار بیش از هر چیز کسانی را که در انتخابات اخیر رأی نیاوردند ستود و گفت رفتار این‌ها «نجیبانه» بود. خامنه‌ای رفتار کسانی را که به‌گفته او در سال ۸۸ «رأی نیاوردند»، «نانجیبانه» خواند.

khobregan-khameneei-2

خامنه‌ای در این دیدار که روز پنج‌شنبه ۲۰ اسفند صورت گرفت از حضور مردم در انتخابات اظهار خرسندی کرد و گفت: «مردم با این مشارکت بالا، در واقع اعتماد خود را به نظام اسلامی، به‌صورت عملی نشان دادند.»

او مشخصات این دوره از انتخابات را «آزادی عمل مردم»، «رقابتی بودن»، «امنیت و آرامش فضای انتخابات» و «سلامت و امانت‌داری» آن دانست.

در حالی‌که شورای نگهبان در این دوره بسیاری از کاندیداها را رد صلاحیت‌ کرد و مانع از حضور اکثر اصلاح‌طلبان شد، آیت‌الله خامنه‌ای انتخابات هفتم اسفند را «یک انتخابات رقابتی کامل» عنوان کرد که «جناح‌ها و افراد مختلف با شعارها و عناوین گوناگون» در آن حضور داشتند.

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود گفت انتخابات هفتم اسفند «نادرستی و بی‌اعتباری» سخنان کسانی را که در اعتراضات سال ۸۸ اعتبار انتخابات را مورد سئوال قرار داده بودند، نشان داد.

در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با اعلام نتایج آن، اعتراضات گسترده‌ای شکل گرفت که چندین ماه ادامه داشت. بسیاری معتقد بودند که در این انتخابات تقلب شده و آرای میرحسین موسوی و مهدی کروبی، کاندیداهای اصلاح‌طلب به حساب نیامده و انتخابات «مهندسی» ‌شده است.

اعتراضات سال ۸۸ با بر جای گذاشتن ده‌ها کشته و صدها زندانی سرکوب شد و موسوی و کروبی حصر خانگی شدند.

خامنه‌ای گفت: «همانگونه که انتخابات اخیر سالم بود، انتخابات دوره‌های قبل، از جمله انتخابات سال‌های ۸۸ و ۸۴ نیز سالم بودند.»

او افزود: «برخلاف رفتار نانجیبانه کسانی که در سال ۸۸ رأی نیاوردند و با به‌راه انداختن فتنه برای کشور هزینه به‌وجود آوردند و دشمن را به طمع انداختند، در این انتخابات کسانی که رأی نیاوردند، به پیروز انتخابات تبریک گفتند که این موضوع، بسیار با عظمت و با ارزش است.»

او انتخاب‌شدن و انتخاب‌نشدن را امری طبیعی خواند و گفت: «برخی بزرگان هم هستند که رأی آوردن و یا رأی نیاوردن، هیچ خللی در شخصیت آن‌ها ایجاد نمی‌کند.»

او محمد یزدی، رئیس کنونی مجلس خبرگان و محمدتقی مصباح‌یزدی، دو روحانی اصولگرا را که در انتخابات حوزه تهران مجلس خبرگان رأی لازم را به‌دست نیاوردند از جمله این افراد دانست و افزود: «حضور آن‌ها در خبرگان باعث افزایش وزانت این مجلس می‌شود و نبود آن‌ها نیز برای مجلس خبرگان خسارت است.»

در انتخابات حوزه تهران مجلس خبرگان پنجم به‌جز احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان، دیگر چهره‌های اصلی اصولگرایان رأی نیاوردند و فهرست اصلاح‌طلبان، طرفداران دولت و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیشترین آرا را کسب کرد.

خامنه‌ای وظیفه مجلس پنجم خبرگان را «انقلابی ماندن، انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن» عنوان کرد و رعایت این سه ویژگی در نحوه انتخاب رهبر آینده جمهوری اسلامی را از اساسی‌ترین مسئولیت‌های مجلس خبرگان دانست.

او از نمایندگان مجلس خبرگان خواست تا در انتخاب رهبر آینده حکومت «ملاحظات، رودربایستی‌ها و مصلحت‌اندیشی‌ها» را کنار بگذارند که «اگر در این وظیفه بزرگ کوتاهی انجام گیرد، قطعاً در اساس کار نظام و کشور مشکل به‌وجود خواهد آمد».

مجلس خبرگان پنجم از ۷ خرداد ۱۳۹۵ کار خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد.