رامی جراح، روزنامه‌نگار سوری که در ترکیه زندانی شده بود، «بدون تفهیم اتهام» آزاد شد.

rami jarrah

خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد، این روزنامه‌نگار سوری شنبه ۲۰ فوریه/ اول اسفند در حساب فیس بوک خود، خبر آزادی‌اش را منتشر کرد و نوشت که مقامات ترکیه او را بدون تفهیم اتهام آزاد کردند.

رامی جراح، یکی از بنیان‌گذاران گروه روزنامه نگاران مستقل سوریه به نام آناپرس است. او چهارشنبه ۱۷ فوریه/ ۲۸ بهمن هنگامی که برای تمدید اجازه اقامت خود به اداره مهاجرت رفته بود توسط پلیس ترکیه دستگیر و بازداشت شد.

جراح می‌گوید پلیس ترکیه به او نگفته است که به چه دلیل او را دستگیر کرد اما «شاید دلیلش این بود که من می‌خواستم از مرز وارد سوریه شوم».

این روزنامه‌نگار سوری می‌گوید  که او را در زندانی حبس کردند که مخصوص «عناصر تروریستی» بود.

پیشتر کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی جراح از زندان ترکیه شد. در این بیانیه آمده است که «روزنامه‌نگارانی مانند جراح بیشتربه دفاع و حفظ امنیت نیاز دارند نه این که مورد تعرض قرار گیرند و زندانی شوند».

ترکیه بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان به شمار می‌رود. علاوه بر دستگیری روزنامه‌نگاران داخلی در ترکیه طی ماه‌های گذشته چندین روزنامه‌نگار خارجی نیز در این کشور دستگیر و بازداشت شدند.

چند تن از روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و فعالان سوری نیز در ماه‌های اخیر در ترکیه کشته شدند.

آخرین روزنامه‌نگار سوری که در ترکیه جان باخت، ناجی الجرف، روزنامه نگار و مستند‌ساز بود. این خبرنگار شبکه «رقه در سکوت قتل عام شد» در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۵ در شهر غازی آنتپ ترکیه به ضرب گلوله کشته شد.

دولت ترکیه، داعش را مسئول کشتن الجرف اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: ترکیه سه فرد مرتبط به قتل روزنامه‌نگار سوری را دستگیر کرد