اتوره اسکولا، کارگردان ایتالیایی، شامگاه سه‌شنبه ۱۹ ژانویه در بیمارستانی در رم درگذشت. او که از یکشنبه گذشته در اغما فرورفته بود، هنگام مرگ ۸۴ سال داشت.

اتوره اسکولا، کارگردان ایتالیایی
اتوره اسکولا، کارگردان ایتالیایی

اسکولا در سال ۱۹۵۳ فعالیت سینمایی‌اش را به عنوان فیلمنامه‌نویس آغاز کرد و نخستین فیلم‌اش «بیا درباره زن‌ها حرف بزنیم» را در سال ۱۹۶۴ به نمایش گذاشت. در این فیلم ویتوریو گاسمن، یکی از بزرگ‌ترین بازیگران سینمای ایتالیا در نقش مردی که دل زن‌ها را می‌رباید، بازی می‌کند.

«یک روز بخصوص» با بازی مارچلو ماسترویانی از دیگر آثار اسکولاست.  این فیلم در سال‌های دهه ۱۹۳۰ اتفاق می‌افتد. یک زن خانه‌دار زودباور با یک روزنامه‌نگار روشنفکر که تحت تعقیب فاشیست‌ها قرار دارد آشنا می‌شود و این آشنایی ماجراهایی را رقم می‌زند.

«یک روز بخصوص» در سال ۱۹۷۷ نامزد جایزه اسکار بود.

«ما همدیگر را خیلی زیاد دوست داشتیم» (۱۹۷۴) نیز از فیلم‌هایی‌ست که اسکولا درباره مبارزه با فاشیست‌ها ساخته است. اسکولا در این فیلم سرگذشت سه پارتیزان را در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم در ایتالیا نشان می‌دهد.

«زشت و کثیف و بد» (۱۹۷۶) و «مجلس رقص» (۱۹۸۳) از دیگر آثار ماندگار اتوره اسکولا به شمار می‌آید.

اتوره اسکولا عضو حزب کمونیست ایتالیا بود. او جایزه سزار سینمای فرانسه و جایزه خرس طلای بهترین کارگردانی جشنواره فیلم برلین را هم به دست آورده بود.