تهدیدات تروریستی و تدابیر امنیتی در بروکسل، چهره این شهر را عوض کرده‌اند. در گوشه و کنار شهر و به ویژه در مرکز آن، سربازان به چشم می‌خورند. در برخی محله‌ها حتی زره‌پوش هم مستقر شده است.

Bruxelle
زره‌پوش پلیس در برابر شهرداری بروکسل

در بروکسل قطارهای مترو حرکت نمی‌کنند، مغازه‌ها، سینماها و سالن‌های کنسرت بسته‌اند و مسابقات هفتگی فوتبال نیز لغو شده‌اند. پایتخت بلژیک تا ساعت ۱۵ یکشنبه ۲۲ نوامبر در بالاترین رده هشدار امنیتی قرار خواهد داشت.

مراکز خرید، بازارهای روز، بازارچه‌های دست دوم فروشی و مسابقات فوتبال بروکسل همگی در روز شنبه ۲۱نوامبر تعطیل بودند. شارل میشل، نخست وزیر بلژیک از مردم خواسته بود حتی المقدور از خانه‌های خود بیرون نیایند. دلیل: شواهدی جدی در احتمال تکرار ترورهای پاریس.

دولت بلژیک روز شنبه شرایط امنیتی را هشدارآمیز اعلام کرد. یک سخنگوی مرکز ملی بحران در بروکسل گفت اعلام خطر رده چهار به معنای محبوس شدن مردم در خانه‌ها نیست. مقامات بلژیکی از مردم خواسته بودند برای کارهای غیر ضرور بیرون نیایند و هنگام حضور در اماکن عمومی نیز هشیار و مراقب باشند.

منع رفت و آمد در مترو و ممنوعیت برگزاری مراسم روز یکشنبه ۲۲نوامبر هم ادامه خواهد داشت.

در این میان و در فرانسه، قانون وضعیت اضطراری که در روز جمعه تصویب شد، به جریان افتاد. ممنوعیت هرگونه تجمع و تظاهرات در پاریس نیز تا آخر نوامبر ادامه خواهد یافت.

طبق این قانون، پلیس و نیروهای امنیتی مجازند خانه‌های افراد مشکوک را تفتیش کنند. از زمان به جریان افتادن وضعیت اضطراری در پاریس، نزدیک ۸۰۰ خانه و محل کار تفتیش شده‌اند.

توماس د مزیر، وزیر کشور آلمان گفته است تهدیدها علیه آلمان نیز جدی هستند اما وضعیت هشدار در بلژیک موضوعی است مستقل از شرایط موجود در آلمان.

بیشتر بخوانید

بلژیک تدابیر امنیتی ضد ترور را به بالاترین سطح رساند

عملیات پلیس بلژیک برای یافتن سرنخ‌هایی از عامل ترورهای پاریس

ترکیه یک بلژیکی را در ارتباط با حملات پاریس دستگیر کرد