جبهه النصره، گروه وابسته به القاعده سوريه شنبه ۲۸مارس/هشت فروردين، اکثر بخش‌های شهر مهم و استراتژيک ادلب، مرکز استان ادلب، در شمال شرقی سوريه را تصرف کرد و درحال پيشروی به مرکز شهر است.

al-Nosra2

جبهه النصره که شاخه سوريه القاعده است که از ابتدای هفته اخير به دنبال تصرف شهر ادلب بود.

با تصرف اين شهر به دست جنگجويان جبهه النصره، در واقع این دومين مرکز استان در سوريه است که از دست نيروهای بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور خارج می‌شود.

شهر ادلب در شرق شهر «رقه» قرار دارد. رقه که از سال ۲۰۱۳ به دست شورشیان از جمله گروه جبهه النصره افتاد و سپس از سوی گروه داعش موسوم به دولت اسلامی تصرف شد. اکنون رقه عملا پاييتخت گروه داعش محسوب می‌شود و اولین مرکز استانی بوده که بشار اسد کنترل آن را از دست داده است.

ديدبان حقوق بشر سوريه که در بريتانيا مستقر است، گفت طی درگیری‌های جمعه بعدازظهر و شنبه صبح بخش عمده‌ای از شهر ادلب دست شورشيان جبهه النصره افتاده است. آنها اکثر بخش‌های شهر را پس از عقب‌نشينی نيروهای دولتی به پایگاه‌ها و ساختمان‌های دولتی در اطراف ادلب، تصرف کردند.

دیدبان حقوق بشر به نقل از منابع محلی خبر داد که شهر ادلب «تقريباً به طور کامل»در اختيار جنگجويان القاعده است.

این گروه حقوق بشری که از شبکه پيچيده‌ای و گسترده ‌ای از فعالان سوری در سرتاسر این کشور تشکيل شده است، شنبه اعلام کرد که درگيری شديدی ميان دو طرف در داخل شهر ادامه دارد.

يک مقام نظامی سوريه که نامش فاش نشده به خبرگزاری دولتی «سنا» گفته «جنگ شديدی» عليه «گروه‌های تروريستی مسلح» در گرفته که تلفات زيادی نيز برای آنها به بار آورده است. به گفته اين مقام نظامی «بسياری از تروريست‌ها در حال رفت وآمد و عبور از مرز ترکيه هستند.»

دولت سوريه در اوايل اين هفته مدعی شد که دولت ترکيه از«هزاران تروريست» حمايت می‌کند و حامی اصلی شورشيان است.

جان کری وزير امورخارجه امريکا اخيراً عنوان کرد که برای پايان بخشيدن به درگيری ها در سوريه آمريکا حاضر است با دمشق مذاکره کند.

پس از آن بود که بشار اسد جمعه در مصاحبه ای با CBS گفت:«درهای سوريه برای گفت و گو با هر کسی از جمله آمريکا باز است.»

از مارس ۲۰۱۱ بيش از ۲۲۰ هزار نفر در سوريه بر اثر جنگ داخلی کشته شده‌اند.