در حالی که هنوز پرونده سقوط هواپیماهای «ایران ۱۴۰» یا آنتونوف به سرانجام مشخصی نرسیده است، صدور مجوز پرواز دوباره برای این هواپیماها واکنش تند نمایندگان مجلس را به همراه داشته است.

iran140-5
پس از یک دوره توقف، پرواز هواپیمای آنتونوف از سر گرفته می شود

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس صدور مجوز پرواز برای این هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشور را خیانت در حقوق و جان مردم جامعه دانست و گفت صدور مجوز پرواز دوباره آنتونوف‌ها با اطمینان از استانداردهای یک هواپیمای مورد اعتماد برای پرواز نبوده است.

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی «خانه ملت»، علی نعمت چهاردولی شنبه ۲۳ اسفند اعلام کرد اگر بروز حوادث هوایی در مورد یک نوع خاص هواپیما از حد معمول بگذرد باید نسبت به صدور مجوز پرواز برای این هواپیما ها تردید کرد. به گفته چهاردولی، هنوز گزارش مدونی در مورد سانحه سقوط آنتونوف ۱۴۰ به مجلس ارائه نشده است.

صدور مجوز پرواز دوباره برای این نوع هواپیما در حالی است که در مرداد ماه سال ۱۳۹۳، حسن روحانی،رئیس‌جمهوری ایران دستور داد پروازهای این هواپیما در آسمان ایران متوقف شود.

اما اکنون در آستانه نوروز خبر می‌رسد این هواپیما با اخذ مجوز، پروازهای مسافری داخلی را دوباره انجام می‌دهد.

در آخرین سانحه مرتبط با این نوع هواپیما، هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰، صبح یک‌شنبه ۱۹ مرداد در تهران سقوط کرد. این هواپیما که از تهران به طبس می‌رفت، در شهرک آزادی نزدیک فرودگاه مهرآباد بر زمین افتاد.

پرواز آزمایشی اولین فروند از این نوع هواپیما نیز پیش‌تر در اصفهان سقوط کرده بود و اعضای کمیسیون عمران مجلس هم در جریان دو بار بازدید از مراحل ساخت این هواپیما نگرانی خود را اعلام کرده بودند.

بیشتر بخوانید: پروازهای ایران ۱۴۰ متوقف شد

هواپیمای آنتونوف یا ایران ۱۴۰ در اصل یک هواپیمای اوکراینی است که قرارداد ساخت آن در ایران در سال ۱۹۹۶ با اوکراین منعقد و از آن پس تولید این پرنده در اصفهان آغاز شد.

شرکت «هسا» در ایران در سال ۱۳۸۷، کار تولید ۱۲ فروند از این هواپیما را آغاز کرد. در حال حاضر چند شرکت هوایی در ایران از جمله، «ایران ایر تورز»  و «سفیران» از این هواپیماها در ناوگان هوایی خود دارند.

از زمان پرواز هواپیماهای آنتونوف در ایران، تاکنون ۴ حادثه سقوط در کارنامه آن ثبت شده است. نخستین حادثه زمانی رخ داد که کارشناسان اوکراینی و روسی در حال پرواز آزمایشی با این هواپیما بودند.

پس از آن حادثه، سقوط دیگر در سال ۲۰۰۵ و درسواحل دریای خزر بود.سرآخر در سال ۲۰۰۹، سقوط یک فروند آنتونوف دیگر  در حوالی شاهین شهر اصفهان، تردیدها را نسبت به امنیت این هواپیما افزایش داد.