هفتمین دور مذاکرات ایران با شش قدرت جهان بر سر مسائل هسته‌ای در روز جمعه بدون نتیجه پایان یافت.

Iran Atom

به گزارش خبرگزاری «رویترز» پیشرفت کمی حاصل شد و اختلافات اساسی بر سر غنی‌سازی اورانیوم هنوز پا برجاست.

این دور از مذاکرات هسته‌ای ایران ۱۰ روز پیش در نیویورک آغاز شده بود و تا جمعه شب ادامه یافت. مذاکرات در روز جمعه با دیدار سه جانبه ظریف، اشتون، و کری به مدت دو ساعت به طول انجامید.

فقط هشت هفته تا پایان مهلت ۲۴ نوامبر از مذاکرات هسته‌ای ایران باقی مانده است. با این حال یک مقام ارشد دولت امریکا به خبرنگاران گفت که هنوز اختلافات جدی است. او عدم فهم متقابل میان ایران و امریکا بر سر موضوعات اساسی را یک مانع مهم دانست و گفت که انتظار می‌رود همه از جمله ایران در این رابطه تصمیماتی دشوار بگیرد.

پیشنهاد تازه آمریکا

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به خبرنگاران گفت با این حال این امید وجود دارد که ایران در هفته‌های آتی بتواند به توافقی دست یابد که به نفع جهان است.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در یک کنفرانس خبری در نیویورک گفت که پیشرفت این مذاکرات بسیار کند صورت می‌پذیرد. روحانی به علت نشست سالیانه سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود.

پایان بی‌نتیجه مذاکرات هسته‌ای در حالی رخ می‌دهد که روز جمعه ۲۶ سپتامبر خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اعلام کرد که امریکا پیشنهادی جدید برای ایران دارد که به آن اجازه خواهد داد نیمی از پروژه غنی‌سازی اورانیوم خود را حفظ کند اما محدودیت‌های دیگری اعمال شود تا از تولید تسحیلات هسته‌ای جلوگیری کند.