یک کشیش اسپانیایی در اثر ابتلا به ویروس «ابولا» در بیمارستانی در مادرید درگذشت. این کشیش ۷۵ ساله که میگل پاخارس نام دارد در لیبریا به «ابولا» مبتلا شده و در بیمارستانی در مادرید تحت درمان قرار گرفته بود. او نخستین مورد ابتلا به ویروس «ابولا» در کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

انتقال میگل پاخارس، کشیش اسپانیایی تحت تدابیر شدید بهداشتی به بیمارستان
انتقال میگل پاخارس، کشیش اسپانیایی تحت تدابیر شدید بهداشتی به بیمارستان

پس از آنکه مشخص شد میگل پاخارس به «ابولا» مبتلا شده، هزاران اسپانیایی در کمپینی خواهان درمان او در اسپانیا شده بودند. دولت اسپانیا این کشیش را به بیمارستانی در مادرید انتقال داد، اما درمان‌ها مؤثر واقع نشد و پاخارس درگذشت. اکنون بیم آن می‌رود که اپیدمی «ابولا» از طریق این کشیش اسپانیایی به کشورهای اروپایی هم سرایت کند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مقابله با ویروس «ابولا» این است که دوره «کمون» این بیماری طولانی است. دوره «کمون» ویروس «ابولا» ۲ تا ۲۱ روز است. در این مدت فرد بدون آنکه نشانه‌هایی از بیماری را بروز داده باشد، احساس سلامت می‌کند و ممکن است افراد دیگری را به این ویروس آلوده کند.

میزان کشندگی ویروس «ابولا» هم ۲۵ الی ۹۰ درصد است.

EBOLAS03
میگل پاخارس

میگل پاخارس با داروی «زدمپ» تحت درمان قرار گرفته بود، اما این دارو مؤثر واقع نشد. داروی «زدمپ» تنها دارویی است که برای مقابله با ویروس «ابولا» وجود دارد، اما این دارو هنوز در مرحله آزمون است. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده است که داروی «زدمپ» تا سال ۲۰۱۵ به بازار بیاید.

میگل پاخارس، کشیش اسپانیایی برای کمک به بیماران مبتلا به «ابولا» به لیبریا سفر کرده بود. به گزارش خبرگزاری رویترز او از نبود امکانات کافی در لیبریا گلایه کرده بود و وقتی هم که خودش به «ابولا» مبتلا شد تقاضا کرد به اسپانیا منتقل شود و در این کشور تحت درمان قرار بگیرد. یکی از همکاران او، راهبه‌ای از اهالی کنگو، شنبه ۹ اوت در اثر ابتلا به «ابولا» درگذشت.

با وجود آنکه داروی «زدمپ» هنوز مجوز پخش دریافت نکرده، به لیبریا صادر شده است تا روی بیماران مبتلا به «ابولا» آزمایش شود. هنوز پژوهشگران گزارشی از ثمربخشی این دارو به دست نداده‌اند.

در پژوهشی که دوشنبه، ۱۱ اوت در نشریه علمی «New England Journal of Medicine» منتشر شده، دانشمندان موفق شدند مسیر شیوع «ابولا» را مشخص کنند. بر اساس این پژوهش نخستین بار یک پسر دو ساله در روز دوم دسامبر ۲۰۱۳ در روستایی به نام «گوئه‌کدو» در گینه به ویروس «ابولا» مبتلا شد و سپس این ویروس به سرعت در غرب آفریقا گسترش پیدا کرد.

پژوهشگران از طریق بررسی مسیر شیوع «ابولا» به این نتیجه دست یافته‌اند که به دلیل رشد ناموزون شهرنشینی در آفریقا، نبود امکانات بهداشت و درمان از یک‌سو و سادگی سفر از سوی دیگر، این‌بار اپیدمی «ابولا» با سرعت بیشتری گسترش پیدا کرده است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اگر رشد ناموزون در آفریقا ادامه پیدا کنند، در آینده هم همچنان شاهد شیوع اپیدمی‌هایی در این نقطه از جهان خواهیم بود.