با گسترش حملات نیروهای «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در عراق، رسانه‌های آمریکا از اعزام دو گردان ویژه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به عراق خبر دادند و آمریکا نیز امکان حمله نظامی این کشور به عراق را منتفی ندانست.

دو شهر و چند روستا در استان شرقی دیالی به تصرف پیکارجویان داعش در آمد.
دو شهر و چند روستا در استان شرقی دیاله به تصرف پیکارجویان داعش در آمد

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت جورنال» به‌نقل از «منابع امنیتی ایران» نوشته است دست‌کم سه گردان از نیروهای «قدس»، واحد ویژه سپاه پاسداران، به‌منظور کمک به شهرهای بغداد، نجف و کربلا در برابر حمله پیکارجویان داعش، چهارشنبه (۲۱ خرداد / ۱۱ ژوئن) از طریق ارومیه و لرستان وارد خاک عراق شده‌اند.

از آغاز پیشروی داعش در عراق و تصرف موصل نیز مرزبانی غرب ایران به حالت آماده‌باش در‌آمده است.

به‌نوشته وال‌استریت جورنال ایران گفته است اگر پیکارجویان داعش به ۱۰۰ کیلومتری مرزهای ایران برسند هدف بمباران نیروی هوایی ایران قرار خواهند گرفت.

بنا بر این گزارش، ایران حتی حاضر شده است نیروهای داوطلب خود در سوریه را به عراق اعزام کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیش از این در سخنانی از ایران خواسته بود تا «نقش سازنده‌ای» در رویدادهای اخیر عراق ایفا کند.

«پاسخ نظامی آمریکا منتفی نیست»

در همین حال باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری آمریکا ضمن اعلام پشتیبانی از دولت عراق گفت این کشور گزینه واکنش نظامی برای مقابله با نیروهای داعش را رد نمی‌کند.

اوباما گفت:‌ «باید اطمینان یابیم که جهادگران به‌طور دائم به عراق و سوریه پا نگذارند.»

باراک اوباما: باید اطمینان یابیم که جهادگران به‌طور دائم به عراق و سوریه پا نگذارند.
باراک اوباما: باید اطمینان یابیم که جهادگران به‌طور دائم به عراق و سوریه پا نگذارند

رئیس‌‌ جمهوری آمریکا همچنین با گروهی از مسئولان امنیت ملی این کشور نیز در مورد وضعیت عراق گفت‌وگو کرده است.

دولت عراق روز چهارشنبه از آمریکا خواسته بود مواضع داعش در موصل را بمباران هوایی کند، اما ایالات متحده این تقاضا را رد کرد. بریتانیا و ناتو نیز اعلام کرده‌اند که در عراق دخالت نظامی نخواهند کرد.

اوباما از رهبران عراق خواسته است تا برای یافتن راه حل سیاسی تلاش کند. وی گفت: «این باید زنگ خطری برای دولت عراق باشد.»

از سوی دیگر در پی پیشروی نیروهای داعش در عراق، چند صد آمریکایی به طور موقت از یک پایگاه نیروی هوایی عراق در شمال بغداد خارج و به این شهر منتقل شدند. این افراد در پیوند با آماده‌سازی جنگنده‌های «اف ـ ۱۶» در فرودگاهی واقع در ۸۰ کیلومتری شمال بغداد فعالیت می‌کردند.

ادامه پیشروی نیروهای داعش

پیشروی پیکارجویان داعش در عراق همچنان ادامه دارد. بر اساس آخرین گزارش‌ها آن‌ها دو شهر و چند روستا در استان شرقی دیاله را به تصرف خود در آوردند. نیروهای امنیتی دولت عراق دو شهر سعدیه و جلولا در این استان را ترک کردند. هنگامی که شورشیان وارد این شهرها شدند، تنها با نیروهای امنیتی کُرد مواجه شدند با این حال درگیری‌ای رخ نداد.

ارتش عراق اما از نزدیکی سعدیه و جلولا این دو شهر را زیر آتش گرفت و ده‌ها خانواده خانه‌های خود را ترک کرده و گریختند.

پیکارجویان «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش)
پیکارجویان «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش)

«دولت اسلامی عراق و شام» که یک گروه اسلامی سنی است، در آغاز هفته شهر بزرگ موصل واقع در شمال عراق را تصرف کرد. نیم میلیون نفر از سکنه موصل این شهر را از ترس جان ترک کرده‌اند.

همچنین بخش‌های بزرگی از استان‌های نینوا، انبار و صلاح‌الدین تحت کنترل نیروهای داعش قرار دارند. از آن زمان پیکارجویان این گروه به‌سوی بغداد حرکت کرده‌اند تا حکومت شیعه مرکزی را سرنگون سازند.

روز گذشته شهر نفت‌خیز کرکوک واقع در استان کرکوک توسط نیروهای پیشمرگ کُرد از کنترل داعش خارج شد. ارتش عراق کنترل کل این شهر را به نیروهای پیشمرگ واگذار کرده است.

کُردها که در شمال عراق منطقه خودمختار خود را تحت کنترل دارند از این وضعیت بهره برده و پس از در اختیار گرفتن کرکوک که خارج از اقلیم کردستان قرار دارد، قلمرو خود را گسترش داده‌اند.

حکومت اقلیم کردستان پیش از این درخواست پیوستن استان کرکوک و قسمت‌های بزرگتری از استان‌های دیاله و نینوا و صلاح‌الدین را از دولت مرکزی کرده‌ بود.