دانشکده «علوم و فنون مداحی» از مهر ماه سال ۱۳۹۳ دانشجو می‌پذیرد. این دانشکده ابتدا در تهران آغاز به کار می‌کند و سپس قرار است که فعالیتش را در سطح کشور گسترش دهد.

دانشکده مداحی دانشجو می‌پذیرد؛ هدایت مداحان در جهت اهداف رهبری
دانشکده مداحی دانشجو می‌پذیرد؛ هدایت مداحان در جهت اهداف رهبری

حسن آهی، نایب‌رئیس خانه مداحان اهل بیت، به خبرگزاری تسنیم گفته است که دانشکده علوم و فنون مداحی در مهر ماه سال جاری با پذیرش ۵۰ دانشجو کارش را آغاز می‌کند.

در سال ۱۳۹۱ دانشکده علوم و فنون مداحی به ثبت رسید و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین خانه مداحان و وزارت علوم منعقد شد، این دانشکده می‌بایست در مهر ماه سال جاری کارش را آغاز کند.

دانشجویان مداحی، در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پذیرفته می‌شوند. شرط پذیرش دانشجویان، آشنایی با مداحی و در دست داشتن مدرک پیش‌دانشگاهی یا معادل آن است.

خانه مداحان تفاهم‌نامه‌ای هم با صدا و سیمای جمهوری اسلامی امضاء کرده که به موجب آن مداحی‌های دانشجویان این دانشکده از شبکه‌های رادیو و تلویزیون ایران پخش شود.

مداحی برای ماه محرم با «زمزمه» آغاز می‌شود، به «زمینه» روز عاشورا می‌رسد و سپس با «نوحه» و «دو دمه» و «شور» ادامه پیدا می‌کند و سرانجام با «دم پایانی» به پایان می‌رسد.

در سال‌های گذشته مداحان با تأثیرپذیری از موسیقی پاپ روش‌های تازه و جوان‌پسندی در مداحی ابداع کرده‌اند و گاهی هم به مضامین سیاسی و شعارهای نهضت سبز روی آورده‌اند. اکنون با تأسیس دانشکده مداحی، وزارت علوم و خانه مداحان می‌توانند این جریان‌ها و سلیقه‌های گوناگون در مداحی را هدایت کنند.