ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوری روسيه، قانون پيوست کريمه و سواستوپل به روسيه و قانون اساسی فدرال الحاق اين مناطق به ترکيب روسيه و دوره‌ گذار برای همگرايی آن‌ها  با روسيه را امضا کرد.

به‌گزارش خبرگزاری ريا نووستی روسيه، این اسناد جمعه يکم فروردين (۲۱ مارس)، در تالار کاترين کاخ کرملين در حضور نمايندگان شورای فدراسيون و دومای روسيه امضا شدند.

برپايه اسناد امضاشده، اصل ۸۵ قانون اساسی روسيه تکميل شده و در آن شمار مناطق روسيه از ۸۳ به ۸۵ افزايش می‌يابد.

همچنين تا يکم ژانويه سال ۲۰۱۵ «دوره گذار» اعلام‌شده که طی آن مسائل مربوط به همگرايی کريمه و سواستوپل با سيستم‌های اقتصادی، مالی، اعتباری و حقوقی و سيستم نهادهای حکومتی روسيه حل خواهد شد.

طبق اين اسناد زبان‌های روسی، اوکراينی و تاتاری کريمه‌ای زبان‌های رسمی در کريمه اعلام می‌شوند و حدود اراضی کريمه و سواستوپل در روز پذيرش آن‌ها به فدراسيون روسيه مرزهای دولتی آن‌ها تعيين شده و مرز کريمه با اوکراين مرز دولتی روسيه می‌شود.

اتباع اوکراين و افراد بدون تابعيت که در کريمه يا سواستوپل زندگی می‌کنند از روز ۱۸ مارس اتباع روسيه به‌شمار خواهند رفت. استثنا در اين زمينه کسانی هستند که طی يک ماه پس از اين روز تمايل خود و فرزندانشان را برای حفظ تابعيت ديگر يا بدون تابعيت ماندن اعلام کنند.

شامگاه روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۹ اسفند (۲۰ مارس)، مجلس دومای روسيه با اکثريت قاطع ۴۴۵ رأی موافق در برابر يک رأی مخالف به پيوست کريمه به روسيه رأی مثبت داد.

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، پيش از آغاز مراسم رأی‌گيری در مقابل نمايندگان مجلس دوما تصميم پیوست کريمه به روسيه را مطابق با قوانين بين‌المللی و مستند به انتخاب آزاد مردم کريمه در رفراندوم يکشنبه ۲۵ اسفند (۱۶ مارس) دانست و رويدادهای اوکراين را «مصيبت‌بار» و «کودتا با حمايت خارجی» خواند.

از سوی ديگر آمريکا و اروپا نيز همچنان سعی دارند محدوديت‌های بيشتری بر روسيه اعمال کنند.

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا روز پنج‌شنبه از تصميم اين کشور به اعمال تحريم‌های بيشتر عليه روسيه خبر داد.

اوباما گفت که اگر روسيه رفتارش را تغيير ندهد تحريم‌هايی عليه بخش‌های کليدی اقتصاد روسيه را به اجرا خواهد گذاشت.

رئيس‌جمهوری آمريکا در مورد پيوستن کريمه به روسيه گفت: «روسيه بايد بداند که تشديد اين اعمال آن‌ها را بيشتر در جامعه جهانی منزوی خواهد کرد.»

به‌گفته وی پوتين بايد درک کند که اوکراين نبايد مجبور به انتخاب بين غرب و روسيه شود. وی افزود آمريکا می‌خواهد که مردم اوکراين خودشان سرنوشت‌شان را تعيين کنند و روابط خوبی با آمريکا، روسيه، اروپا يا هر کسی که آنها انتخاب کنند، داشته باشند.

اوباما همچنين از «تهديد جنوب و شرق اوکراين توسط روسیه» سخن گفت و آن را خطری جدی برای منطقه خواند.

اتحاديه اروپا نيز روز گذشته در واکنش به اقدام روسيه در پیوست شبه‌جزيره کريمه ، ۱۲ شخصيت ديگر روسی و اوکراينی را تحريم کرد.

اين تحريم‌ها شامل مسدود کردن دارايی‌های اين افراد و همچنين ممنوعيت سفر آن‌ها می‌شود.

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا از تصميم اين کشور به اعمال تحريم‌های بيشتر عليه روسيه خبر داد.
باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا از تصميم اين کشور به اعمال تحريم‌های بيشتر عليه روسيه خبر داد

با اين تحريم جديد تعداد مقام‌های روسی و اوکراينی که تاکنون توسط اتحاديه اروپا تحريم شده‌اند، به ۳۳ نفر می‌رسد.

اين تصميم اتحاديه اروپا اندکی پس از اعلام دور جديد تحريم‌های آمريکا عليه ۲۰ تن از نمايندگان پارلمان و همچنين مقام‌های دولتی روسيه صورت گرفت.

روسيه نيز در اقدامی تلافی‌جويانه ۹ مقام آمريکايی از جمله شخصيت‌های مهم سياسی و مشاوران باراک اوباما را تحريم کرده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نيز در بيانيه‌ای مواضع دولت اين کشور در قبال تحولات اخیر اوکراين اعلام کرد.

مرکل برگزاری همه‌پرسی در کريمه را نه با خط مشی‌های تصريح شده در قانون اساسی اوکراين و نه با استانداردهای حقوق بين‌الملل، سازگار ندانست و گفت نتايج اين همه‌پرسی از سوی جامعه جهانی به‌رسميت شناخته نمی‌شود، چرا که به‌گفته وی اين مسأله، مربوط به «تغييرات يک‌جانبه در مرزها» می‌شود.

آنگلا مرکل همچنين تأکيد کرد که آلمان و اتحاديه اروپا کمک‌های مشخصی را به اوکراين خواهند کرد.

فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوری فرانسه نيز اعلام کرد که نشست سران اتحاديه اروپا با روسيه که قرار بود در ماه ژوئن برگزار شود، لغو شده است.

این تصميم در پی مخالفت کشورهای عضو اتحاديه اروپا با مواضع روسيه درباره اوکراين، اتخاذ شده است.

فرانسوا اولاند پس از نشست سران کشورهای عضو اتحاديه اروپا گفت: «روسيه بايد بفهمد که نمی‌تواند به اين روند ادامه دهد و بايد مسير گفت‌وگو را انتخاب کند.»