نادژدا تولوکونیکووا و ماريا آليوخينا، دو عضو گروه پوسی رايوت امروز دوشنبه دوم دی‌ماه (۲۳ دسامبر) در چارچوب عفو عمومی تصويب‌شده در پارلمان روسيه، از زندان آزاد شدند.

نادژدا تولوکونیکووا و ماريا آليوخينا

به‌گزارش رويترز، صبح امروز ابتدا ماريا آليوخينا آزاد شد و سپس نادژدا تولوکونیکووا که در کاراسنوئيارسک واقع در سيبری زندانی بود آزاد گرديد.

پيوتر ورزيلوف، همسر نادژدا تولوکونیکووا خبر آزادی همسرش را در صفحه توئيتر خود منتشر کرده است.

ماريا آليوخينا ۲۵ ساله و نادژدا تولوکونیکووا ۲۴ ساله و یکاترینا ساموتسویچ در ماه فوریه ۲۰۱۲ در حال اجرای نیایش به سبک پانک علیه ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهور روسيه بازداشت شدند و در ماه اوت به اتهام اوباشگری و به دو سال حبس محکوم گردیدند.

ماريا آليوخينا: اين عفو يک اقدام بشردوستانه نبود

یکاترینا ساموتسویچ ۱۰ اکتبر سال گذشته پس از شش ماه تحمل زندان آزاد شد.

ماريا آليوخينا و نادژدا تولوکونیکووا می‌بايست تا ماه مارس ۲۰۱۴ در زندان می‌ماندند اما از قانون عفو عمومی استفاده کرده و به‌ويژه به‌دليل آن‌که هر دو مادر هستند از زندان آزاد شده و يا خواهند شد.

ماريا آليوخينا در گفت‌وگو با يک شبکه تلويزيونی گفت: “من فکر می‌کنم که اين عفو نه يک اقدام بشردوستانه بلکه عملياتی بر پايه روابط باشد.”

پدر نادژدا تولوکونیکووا نيز روز گذشته به رويترز گفته بود اين عفو عمومی تنها يک “بازی مقام‌های مرکزی” است.

ولادیمیر پوتین روز پنج‌شنبه ۲۸ آذرماه (۱۹ دسامبر) در نشست رسانه‌ای خود از عفو عمومی گسترده در این کشور سخن گفت و اعلام کرد که این عفو عمومی شامل میخائیل خودورکوفسکی، میلیاردر روسی و از مخالفانش، نادژا تولوکونیکووا و ماریا آلیوخینا، و ۳۰ فعال وابسته به گرین‌پیس، از گروه‌های مدافع محیط زیست نیز می‌‌شود.